ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd fader  (läst 796 gånger)

2003-10-01, 20:20
läst 796 gånger

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Hej!
 
   Jag vet inte om det här är rätt forum för den här frågan, men om det inte är så rätta mig gärna.
   Jag har en undran. Det är så här att min mormors far är, åtminstone än så länge, okänd. Min mormor föddes 1907 och jag vet inte hur jag skall gå till väga för att försöka lista ut vem min mormors far är. Finns det någon som kan upplysa mig?
undrar
Jerry

2003-10-02, 07:51
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Jerry
Jag önskar dej bättre lycka än vad jag hade.
 
Min morfar (gäller 1910) har jag sökt i födelsebok och andra kyrkliga böcker. Tingsrättens arkiv där mamman var kring tiden för barnets födelse, om ev faderskapsmål. Landstingets arkiv om det fanns nånting där. Barnmorskedagböcker (som inte fanns kvar) och slutligen fattigvårdsnämdens protokoll när barnet blev fosterbarn, så kommunen betala visst belopp pr år, för min mors boende.
Så dom jag frågat har inte förslag på fler arkiv, så har nog okänd morfar. För tror ju inte det var jungfrufödsel.
mvh
rune

2003-10-02, 17:01
Svar #2

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Rune!
 
  Tack för svaret. Jag skall leta i nämnda arkiv och källor. Kanske har jag tur, men jag gissar att jag inte har mer tur än du. Men jag måste försöka i alla fall.
Mvh
Jerry

2003-10-02, 18:26
Svar #3

Utloggad Agne Sjödin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 789
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 14:14
    • Visa profil
Hej Rune och Jerry!.  
 
I början av 1900-talet blev kommunerna skyldiga att ekonomiskt hjälpa de ogifta mödrarna och då blev det viktigt för kommunerna att få reda på fadern för att kunna kräva denne på pengar. Då kan det finnas uppgifter om den okände fadern i barnavårdsnämndernas arkiv.  
 
Om ni vet vilken kommun som era personer är födda skall det finnas protokoll förda av barnavårdsnämden. Dessa protokll finns normalt i separata pappersark för resp person som ej har känd fader. Här finns även moderns och och eventuellt faderns version om de är föräldrarnas barn. Barnavårdsnämden utser en förmyndare också för barnet.Här kan man också se om modern har stämt fadern till tinget också. Här finns mycket intresanta uppgifter som jag själv tagit del av i min forskning efter okänd fader.  
 
Barnavårdnämden ligger väl under Socilanämden i kommunerna i dag?  
 
Mvh Agne

2003-10-02, 23:46
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jerry, läs gärna de tips som finns på annan plats i Rötter, nämligen här.

2003-10-03, 17:01
Svar #5

Utloggad Jerry Högberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 328
  • Senast inloggad: 2015-12-20, 17:23
    • Visa profil
Elisabeth och Agne!
 
   Tack för era tips. Jag hoppas att de kan leda mig till svar på frågan vem min mormors far var.
Mvh
Jerry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna