ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vitaby CI:1 (1714-1778) Bild 26 / sid 35  (läst 570 gånger)

2014-03-03, 15:31
läst 570 gånger

Utloggad Christine Lindulf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 17:15
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig tyda texten som står under Trolovn och Vigslar  Vitaby CI:1 (1714-1778) Bild 26 / sid 35 (högra bladet) Arkiv Digital.
Sissa Jönsdotter gifter sig med beskedliga unga drängen Nils ??? ifrån Mellby. Men vad står där mer?
Jag tror (hoppas!) att detta är den Sissa jag letat efter. Mor till min MF FF FF FM M Mätta Håkansdotter(död 1771-02-17 Vitaby) och som var gift med Håkan Persson Grevlunda. Håkan dog 1718-04-24 Vitaby. Kan det vara min Sissa som gift om sig med denne Nils? Sissa dog 1737-12-09 Vitaby.
Tacksam för hjälp
/Christine

2014-03-03, 17:18
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
d 26 April blev lyst första gången för beskiedelige unge drängen Nils Erichsson ifrån Mellby sampt Erlige och Gudfruchtige hustru Sitza Jönsdotter i Gräflunda och där på fölgde deres bröllop och heders drägt d 20 maii hwar till önskas dem allskiöns lycka och wällsignelse    
Föreslår Mats

2014-03-03, 20:25
Svar #2

Utloggad Christine Lindulf

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 17:15
    • Visa profil
Tusen tack Mats för tolkningen!
Jag har försökt o försökt... Jag letade efter text enkan- hittade ingen- men visst står där Hustru och det  måste ju betyda att hon var änka. Eriksson och E:et jag fick i namnet av dig blev nyckeln till Erlige. Men att det var G i Gudfruchtige och Gräflunda - det var svårt! Träning ger färdighet - bara att kämpa på. Och lite hjälp på vägen underlättar onekligen.  
 
Grevlunda gör att jag nog vågar tro att det är rätt Sissa. Min Sissa var gift med Håkan Persson i Grevlunda. Dottern Mätta Håkansdotter var född omkring 1686 (beräknat efter ålder vid dödsfallet). Om hennes mor Sissa var 18-20 år vid nedkomsten skulle Sissa vara född 1666-68. Alltså drygt 50 år när hon gifte sig med den unge drängen Nils. Om änkan nu utgjorde ett gott parti så var det väl inte omöjligt på den tiden.
/Med vänlig hälsning Christine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna