ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallby CI:1 sid 24  (läst 1260 gånger)

2012-12-22, 13:13
läst 1260 gånger

Utloggad Staffan Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-12-27, 10:53
    • Visa profil
Jag måste ytterligare en gång be om er hjälp att tyda en text. Det handlar om vad jag tror kan vara texten i födelseboken om min ana Bengt Pehrsson - datumet verkar vara rätt men jag måste kunna tyda texten för att vara säker. Jag skulle också vilja få ut namnen på hans föräldrar.
 


 
 
Jag kan bara tyda (gissa mig till) enstaka ord i texten.
.... 24 Maj om morgonen föddes ... Håkan?? ???? och dess hustru Kjerstina?? ??? dotter ... på nr 33 i ... som d 25 dito döptes ... Bengt?? Sedan blir det än värre ända fram till slutet av texten där det står Hammenhög.
 
All hjälp uppskattas mycket!

2012-12-22, 14:25
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Tredie dag Pinges  
Per Bengtßons och (des  hustru) Kjerstina Haßesdotters Son        och kallades Bengt
hölts til det hel(iga) dopet af Kjerstinn Mats Dufwas h(ustr)u i Walby. Witnen woro Jöns Ingemarßon., Mats Tufweßon i Walby, Måns Larßon och drängen Swän Jöranßon uti Hammenhög.

2012-12-22, 14:50
Svar #2

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Staffan !
 
Så här står det !
 
Tredie Dag Pinges d:24 Maj om morgonen föddes Per Bengtssons och dess hustrus Kjerstina Lassesdotters son på No 33 i Vallby som d. 25 Dito döptes och kallades Bengt
 
Hölts till det Hel. dopet av Kjerstina Mats Tufvas hustru i Vallby
vittnen voro Jöns Ingemansson, Mats Tufvasson i Vallby, Nils Matsson, Måns Lasson och drängen Sven Jöransson uti Hammenhög.
 
Bengt i Borrby

2012-12-22, 16:47
Svar #3

Utloggad Staffan Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-12-27, 10:53
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket!
Bengt Perssons hustru var Boel Staffansdotter, också från Vallby. Hennes födelsenotis finner jag nästan än svårare att tyda. Det är i alla fall roligt att mitt eget namn Staffan verkar återkomma så långt bak i tiden!
 

 
Vallby CI:1 (1756-1812) Bild 42 / sid 33 (AID: v101688.b42.s33 Öppna, NAD:  SE/LLA/13435
 
Vill ni göra ett försök även här?
Hälsningar
Staffan

2012-12-22, 17:38
Svar #4

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Staffan !
 
Söndagen (efr) Kyndemässo dagen d. 2 Febr. vid kl. 2 f. m. föddes Bondens Staffen Trulssons och dess hustrus Anna Bengtsdotters dotter i Glifvarp, som dagen efter på för dess svaghets skull blef hema döpt af Minesterio och kallad Bol
 
Susceptis var Sissa Jöns Nils hustru i Glifvarp
Testes Jöns Nilsson, Anders Henriksson och Lars Bengtsson i Glifvarp.
 
Staffan Trulsson var bosatt på Glivarp nr 9, vilket var hans föräldrahem liksom Vallby nr 33 Per Bengtssons.
 
Bengt

2012-12-23, 12:01
Svar #5

Utloggad Staffan Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-12-27, 10:53
    • Visa profil
Tack igen. Jag uppskattar verkligen hjälpen.
 
Hur fick du fram uppgiften om att Staffan var bosatt på Glifvarp 9? Det stod väl inte i texten ovan. Normalt hittar jag sådant i husförhörsböckerna, men den älsta hurförhörsboken är ju mycket senare (börjar 1815).
 
Staffan

2012-12-23, 14:03
Svar #6

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Staffan !
 
Jag har en diger lunta av mantalslängder och jordeböcker över Vallby socken. Så behöver du hjälp och information ur dessa kan jag stå till tjänst.
 
Beträffande namnet Staffan kommer du nog att hitta detta även längre tillbaka i din släkt.
Sissa Jöns Nils som var gudmor till Boel Staffansdotter ovan, var själv en Staffansdotter.
Namnet Staffan är inte så värst vanligt men det förekommer i Vallby, Ö Nöbbelöv och Övraby socknar.
 
Bengt
 
(Meddelandet ändrat av Nalleborrby 2012-12-23 20:45)

2012-12-27, 10:53
Svar #7

Utloggad Staffan Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-12-27, 10:53
    • Visa profil
Hej Bengt. Det var intressant. Hur har du fått tag i dessa längder/böcker?
 
Jag har större delen av släkten på min fars sida i trakten (Skillinge, Kvarnby och Vallby), så det kan nog bli tillfälle att återkomma. Det vore bl.a. intressant att forska vidare om ytterligare Staffan/Staffansson/Staffandotter ibland anorna!
 
Just nu håller jag på att försöka bygga upp släktträdet med det jag kan hitta i kyrkböckerna. Jag ska försöka täcka de närmre generationerna först innan jag fortsätter bakåt på något intressant spår (t.ex. enligt ovan). Roligt är i alla fall att far och en kusin verkar intresserade!
 
Staffan

2012-12-27, 14:24
Svar #8

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:18
    • Visa profil
Staffan !
 
Jag har samlat på mig massor genom åren av forskning. Längder av olika slag kan ge bra information när kyrkböcker saknas som det gör i Vallby. För Hoby har jag oxå har en hel del samlat material.
Det är bra att gå metodiskt tillväga och inte bara rusa iväg för att få så mycket som möjligt på kortast tid, då kan det ofta bli fel.
 
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna