ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - David Nelson

Sidor: [1]
1
Tunhem / Ryttare Anders Gålberg
« skrivet: 2015-02-17, 02:31 »
Hej!
 
Jag behöver läshjälp med avseende på Anders Gålberg, född före 1700 i Tunhems församling. Hans namn anges i Generalmönsterrullan 1721. Han år nr. 62 i Ryttmästare Fikenbohms kompani (SVAR bildid A0029831_00161). Det finns en annotation jag kan inte förstå. Tack!
 
Mvh,
karlnilsson

2
Allmänt / Ramfrid Gustavsdotters begravningsplats
« skrivet: 2014-09-13, 02:30 »
En fråga om Fru Ramfrid Gustavsdotter (lejon). I sin testament av den 28-02-1302 (DS 1373) föreskrev (enligt Bo Theutenberg) “att om hon skulle avlida i 'övre Sverige' (superiori swecia), hon ville begravas invid sin 2:e make Upplands lagman Israel Andersson (And) i Uppsala domkyrka, närmare bestämt i S:t Nicolai kapell .. Om fru Ramfrid däremot skulle avlida i Västergötland (in vesgocia), hennes hembygd, föreskriver hon . att hon önskade bli begravd hos sin far (Gustav) [Petersson] i Vårfrukyrkan i Skara, alltså Skara domkyrka.” Vet man hennes begravningsplats?
 
Tack,
karlnilsson

3
Swedish language / Fasteman - Kumiskt kläde - Själagift ?
« skrivet: 2014-08-19, 23:24 »
Tre frågar:
 
År 1362 var Halsten Pettersson fasteman vid Uppvidinge häradsting. Vad betyder fasteman? Finns det ett ord på engelska?
 
Vad för slags kläde är kumiskt kläde? . för dråpet på Jon Petersson och en man i Jönköping eftersom Halsten som böter redan lämnat vad han ägde i gården Komstad, Ljunga sn (Västra hd), dels utfäst sig att lämna ett halvt stycke kumiskt kläde nästföljande mickelsmässa.  
 
Och en tredje fråga. Vad betyder själagift.
 
Tack så mycket!

4
Eskilsäter / Eskilsäter
« skrivet: 2013-04-24, 20:49 »
Kan någon hjälpa mig att tolka underrättelser om min mf ff m Christina Engdahl?
Hon föddes 1752 i Gaperhult, Eskilsäter. I födelse- och dopboken (1708-1757, del 1, s. 20 nederst på sida till vänster) man läser bara: Christina Johansdr af Gaperhult. Ingenting mer. Nedanför det, en andra hand skrev någonting jag kan inte läsa.  
 
I Eskilsäters husförhörslänger (1751-1755, del 1, s. 30) finnas:  
Sergeant Engdal f. 1690 (Christinas farfar)
hust: Malin f. 1692
Rustm: Jan Engdal f. 1725 (Johan Lorentz Engdahl, f. 1725-06-20, senare Sergeant, Christinas far)
son Carl f. 1728
dt. Anna Magd f. 1732
 
Näst, i samma boken (1756-1760, del 2, s. 21) inte längre bor sonen Johan Lorentz med familjen i Gaperhult, men det finns en Christina (utan födelseår) och andra underrättelser som jag behöver läshjälp med.  
 
Sergeant Johan Lorents Engdal och Margreta Olofdotter (f. 1733) vigdes sig i Gaperhult 1757-08-12. Enligt Eskilsäters husförhördslänger (1756-1760, del 2, s. 27) bor Sergeant Engdal (dvs den yngre Sergeant Johan Lorentz Engdahl) i Rud med sin hustru Margareta, son Nils Magnus, dotter Stina, och dotter Anna Helena.
 
I bokens tredje delen (till 1764, s. 42), består familjen av: Sergeant Joh: Engdahl f. 1725, Madame Margreta Olofsdotter f. 1733, son Nils Magnus f. 1757, dotter Anna Helena f. 1759, dotter Stina f. 1752, dott. Maria f. 1763. Det tycks att familjen flyttade före 1764. Här igen behöver jag läshjälp.
 
Mina frågor år: vem var Christinas mor? Var hon Margreta Olofsdotter eller en obekant kvinna? Vad var Christinas ställning i familjen. Var bodde hon före sin fars gift? Var Christinan i den äldre Sergeant Engdahls hushåll i Gaperhult (1756-1760, del 2, s. 21) den yngre Sergeant Engdahls dotter? Det tycks att Christinas far, farfar och farmor var välborna. Vittnen i familjens födelsenotisen var adelsmänner, ryttare &c. Också hennes farmor och hennes fars hustru kallades Madame. Men Christinas make, Aron Olofsson (f. 1758-01-23 i Millesvik) var en danneman. Jag förstår bara litet om svensk samhälle i 1700-talet, men det tycks att det finns här en berättlese.  
 
Tack så mycket för att hjälpa med dessa frågor.
 
Mvh,
Karlnilsson

5
Siene / Siene födelsebok 1700 - 1800
« skrivet: 2013-03-26, 18:02 »
Stort tack!
 
Hälsningar,
 
David

6
Siene / Siene födelsebok 1700 - 1800
« skrivet: 2013-03-25, 19:57 »
Hej!
 
Jag behöver läshjälp med födelsenotisen av Annika Pettersdotter, f. 1781-10-16 i Siene socken. Hon var det oäktiga barnet av Petter Nilsson och Maja Bryngelsdotter. Jan kan inte läsa Petters hemort eller Annikas (Siene födelse- och dopbok C:1 sid 184).
 
Jag hoppas att hitta mera uppgifter om Petter Nilsson, t ex hans födelsedatum och ort och hans föräldrar.
 
mvh,
 
David Nelson (Karlnilsson)

7
Lena / Lena
« skrivet: 2013-03-25, 19:17 »
Tusen tack för alla uppgifterna och idéer om deras tolkning.  
 
mvh,
 
David (Karlnilsson)

8
Lena / Lena
« skrivet: 2013-03-21, 20:34 »
Tack så mycket för sökandes arbetet. Jag undrar om skiljaktigeterna i födelseböckerna och husförhörslängderna. Från vilken är uppgifter mer pålitliga? Enligt födelseböckerna (Långareds församling) hade Anders Bengtsson och Carin Hansdotter tre barn:  
   Annika, f. 1776-02-03
   Anna, f. 1778-09-02  
   Anders, f. 1780-01-21
I husförhörslängderna (1773-1783) på Stommen (A 1/2, s. 232) visas barnen:
   dotter Annika (?), 1774
   dotter Lena, 1776 (på nästa sidan, 233)
   son Anders, 1780
Och för 1783-1798:
   dotter (oläslig), 1774  
   dotter Lena, 1776
   son Andreas, 1780
Jag kunde inte hitta en dotter f. 1774 i födelseboken eller ett dotter f. 1778 bland familjemedlemmarna. Är det möjligt att dottern döpta Annika senare kallades Lena? Eller att namnet Annika i födelseboken är en skrivfel, som tror Fredrik? Allt det är ganska förvirrat.
 
mvh,
David (Karlnilsson)

9
Lena / Lena
« skrivet: 2013-03-17, 18:20 »
Hej Gunnar
 
Stort tack för hjälpen och ledtrådarna.
 
Mvh,
 
David (Karlnilsson)

10
Lena / Lena
« skrivet: 2013-03-16, 20:28 »
Hej Gunnar
 
Tack så mycket! Uppgifterna om Lars Andersson och Ingeborg Larsdotter och deras föräldrar är mycket hjälpsama.
 
I fråga om Lars Larssons hustru, Lena Andersdotter, födelsedatum av 1776-02-28 (i Fullestad) är felaktigt—min orätt slutledning när jag kunde inte hitta någon annan Lena född 1776. Enligt Lars och Lenas vigselnotisen (Algutstorps socken 1799-03-02) kallas hennes föräldrar Anders B: och Karin H:. Vet du någonting om dem?  
 
Algutstorps inflyttade- och utflyttade böcker har det här också: hustrun Lena Andersdotter (f. 1776) utflyttade från Algutstorp till Hohl 1799. Sama Lena? Jag kunde inte hitta Lars Larsson i sama boken. Paret bodde i Jonskulla, Siene, från 1799. De flyttade igen 1808 till Bänatorp Nolgård i Algutstorp. Lars Larsson dog där 1809-03-12 av hetsig sjukdom. Efter hans död gifte Lena 1810-06-23 med Petter Larsson (f. 1785). Dottern Annika föddes i Bänatorp 1811-03-02.
 
Jag hoppas att hitta närmare uppgifter om Lena Andersdotters födelsedatum och ort. I Siene sockens husförhörslängder 1797-1812 visas Lenas födelseuppgifter som 1776 Lena, men undrar jag om orten är rätt. Jag söker uppgifter också om hennes föräldrar, Anders B: och Karin H: (antagligen från Lenas socken?).  
 
Mvh,
 
David Nelson (karlnilsson)

11
Lena / Lena
« skrivet: 2013-03-11, 20:39 »
Hej,
 
Jag söker uppgifter om föräldrarna av Lars Larsson. f. 24-01-1760 i Hjelmsled, Lena.
 
Hans far hette Lars Andersson och mor Ingeborg Larsdotter. Kanske föddes Lars Andersson 1726 i Bälinga eller Alingsås församling, och föddes Ingeborg Larsdotter 1730 i Krösatorpet eller Sotlanda Lillegarden, Lena. Kan någon bekräfta det eller ge de rätta upgifterna om de här är felaktiga?  
 
Det är säkert att Lars gifte sig med Lena Andersdotter (f. 28-02-1776) i Jonskulla, Siene, var en dotter, Ingrid Larsdotter, föddes 15-05-1799. Tack för att hjälpa!
 
Mvh,
karlnilsson

12
Eskilsäter / Eskilsäter
« skrivet: 2013-01-28, 23:22 »
Hej!
 
Jag söker uppgifter om Sergeant Johan Engdahl (f. 1725) och hans hustru Madame Margreta Olofsdotter (f. 1733) och deras anor. Enligt Eskilsäters husförhörslänger 1751-1764 bodde paret i Rud med deras barn: Stina (f. 1752), Nils Magnus (f. 1757), Anna Helena (f. 1759), Britta Greta (f. 1761), och Maria (f. 1763).
 
Vet någon mer om dem och deras släkter?
 
Mvh,
karlnilsson

13
Eskilsäter / Eskilsäter
« skrivet: 2013-01-24, 23:34 »
Tack så hjärtligt, Eva och Sverker, för att ni förklarade det!  
 
Mvh,
karlnilsson

14
Eskilsäter / Eskilsäter
« skrivet: 2013-01-22, 01:32 »
Hej!
 
Kan någon hjälpa mig med uppgifter om Brita Maria Nilsdotter (eller Maja Nilsdotter)? Hon föddes 21.03.1801 i Eskilsäter, Värmland, och dog 30.06.1837 i Södra Hult, Millesvik av nervfeber. Hon gifte sig med drängen Jan Olof Aronsson i Hult 31.01.1822. (vigdes drängen Jan Olof Aronsson i Hult och piga Maja Nilsdotter na [?] Boda [?].) Paret inflyttade till Norra Hult 1822 (?) och till Södra Hult 1825.
 
Eskilsäters födelse- och döpboken innehåller födelsen av Maria, 21.03.1801, med föräldrarna är Olof Jönsson (f. 1776, danneman) och hustrun Anna Larsdotter (f. 1773) frän Flåvik. Jag undrar om det är samma Maria. Var Maria Annas oäktiga barn? När Maria var 12 är gammal, utflyttade hon till Millesvik 1813, senare till Björrud 1815. Det tycks att hon bodde utanför familjen medan en ung flicka.
 
Jag hoppas att någon kan förklara om Britta Maria Nilsdotter (Maja Nilsdotter) (f. 21.03.1801 i Eskilsäter) och Maria Olofsdotter (f. 21.03.1801 i Eskilsäter) är samma person. Tack!
 
MvH,
karlnilsson

15
Långserud / Långserud
« skrivet: 2012-11-21, 20:16 »
Hej!
 
Jag söker föräldrar till min morfar Karl C. Aronsson. Det finns bara ett dokument att börja med. Det är ett flyttningsbetyg till utlandandet. Han hade utflyttade till Amerika 1895 och besökte sitt fäderneslandet en gång senare.
 
Uppgifterna är följande:
 
1. från Långseruds församling i Värml.
2. postaddress Långserud
3. till Amerikas Förenade Stater
4. utfärdat den 1 aug. år 1932 för följande 1 m. - kv.
5. Jordbr. Karl Aronsson
6. från Ed
7. är född den 14 jan. år 1866 Sextiosex
8. i Långseruds församling i Värml. län
 
I Amerika gick Karl C. Aronsson under namnet Karl Aronson och senare Charles Aronson. Han gifte sig omkring 1899 med Johanna Sofia Jonasdotter Berts (f. 12-11-1877 i Petsmo, Kvevlax, Österbotten; d. 28-04-1953 i Eveleth, Minnesota). Hon kännades också på Sophie Johnson. Karl (Charles) dog 19-05-1947 i Eveleth, Minnesota.
 
Tacksam för om någon har uppgifter om honom och hans anor.
 
M V H,
 
Karlnilsson

Sidor: [1]