ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Nils Ottervik

Sidor: [1]
1

Hej,
Kerstin Nilsdotter, född 1751-02-25 i Lillehem, föräldrar Nils Trulsson (f 1722-02-18, d 1810-02-14 Lillehem) och Lusse Persdotter (f ~1717, d 1784-01-07 Lillehem), gifter sig 1785-11-13 med en Jöns Andersson.
Kerstin återfinns vid sin död, 1828-02-05, hos brorsdottern Elna Nilsdotter och hennes make Per Nilsson på Lillehem #4. Hon är i efterhand införd i HFL 1823 och om jag tolkar hennes bouppteckning rätt (Gärds 1830 #81) så är äktenskapet utan efterlevande.
Jöns Andersson skrivs vid vigseln som änkling och nämndeman samt kommande från Biörshus (Andrarum socken?). Han dör före hustrun, troligen kring 1823. Hittar honom inte i Maglehems böcker.
Har någon sett honom någonstans?

mvh
Nils

2

Johanna Warnsted
kommer utan attest till Värmdö 1825 och anges då vara född 1815 i Stockholm (utan församling).
Hon skrivs in på Lemshaga, Faresta fjärding, som fosterbarn hos smeden Johan Staf (f 1774 7/10), hans hustru Brita Julia (f 1761 12/19) samt deras fosterson Carl Peter (f 1806 1/9). Se Värmdö AI:11a (1820-1825) sid 169.
Lemshaga med smed, hustru och Johanna återfinns i Värmdö AI:12c  sid 1. Där finns noterat att smeden drunknat.
Efter det, dvs AI:13, hittar jag inte Lemshaga. Om detta beror på att ägaren Per Hallqvist och hans fru dör 1826 och egendomen därmed uppgår i en annan undandrar sig min bedömning.
Jag kan inte heller återfinna Johanna någonstans i AI:13a/b, FI:1, BI:7 eller EI:7. Eftersom hon kom utan attest är det ju möjligt att hon flyttat utan en.
Hur som, jag har tappat bort henne. Är det någon som har några tips tar jag tacksam emot dem.

Mvh
Nils
PS.
Namnet Warnstedt skrivs på andra ställen i längderna Wahnsted, Vanstet m fl varianter.
DS.
PPS.
Texten uppdaterade eftersom jag råkade skriva 19xx istället för 18xx

3
För mig som började släktforska för ett tag sedan är Eskilstuna numera ett problem. Alla mina källor är registrerade med det upplägg som fanns på Genline (och microfilmer?) där ex v Eskilstuna AIG:1B numera är AIb:20. För att göra saken än värre så var ju den tidigare indelningen i många avseenden felaktig.
Vill påmminna mig ha sett en korsreferenslista för böckerna någonstans, kanske på nu avvecklade Genline, men kan inte återfinna den.
Någon som känner till en dylik lista som kunde spara mig många timmars letande?

Käll-anteckningar med sidoreferenser i all ära men de förutsätter ju att man återfinner angiven källa :)

mvh
Nils

4

Vilken titel / yrke / tillnamn har Berndt i nedanstående klipp från Brunsta i Torshälla AI:7b pag. 63. Notera att AD felaktigt anger sidan 64. (v62357.b70.s64)

Bernhardt Kristian Berndt* Warnstedt är född i Pommern 1752 och kommer, troligen utan föräldrar, till Sverige ~1762. Han skrivs ~1768 som Bernhart Christian Brabant boende tillsammans med brodern Johan Christian Brabant, född 1755 i Leipzig, hos Eberhardt Marcks von Würtenbergs på Kroberga, Ärla (AI:3 p.22).
Skrivs vid flytten 1771 från Ärla till Stenkvista för första gången med namnet Wanstedt, ett namn som följer honom, hans bror och deras ättlingar om än med varierande stavningar (Warnstedt, Vannstedt, Wanstedt, Wahnstedt...). Föräldrarna anges i Johans dödsruna till Kristian Wanstedt och Helen Örn. Faderns efternamn finns inte belagt på annat vis och kan vara antaget av prästen som skrev Johans runa.

Tacksam för alla uppslag

Nils

5
Södertälje / Läshjälp Anna Gustava Wanstedt
« skrivet: 2016-08-05, 08:37 »
Arrendatorn Erik Berndt Wanstedt med familj återfinns på Hanstavik, Hansta rote i Östertälje (AI:8 b.133 Arkiv Digital). 1822 splittras familjen och flyttar till olika platser (Södertälje BI:1 b.660 Arkiv Digital).
Bortsett från Västerhaninge m fl orter, så flyttar dottern/pigan Anna Gust Vanstedt från Hanstavik till ???.
Min tolkning var först Värmdön men efter att utan framgång ha läst igenom HFL för det aktuella åren undrar jag om det står något annat?

Eller om hon råkar vara känd av andra skäl på något håll. För de andra barnen har det förekommit att de förlorat "Vanstedt" och istället skrivits Ericsson/dotter.

Hälsningar
Nils

6
Dragon / Äldre inlägg (arkiv) till 2.8.2002
« skrivet: 2000-03-09, 19:44 »
Roland Ek och Christina Backman,
 
Jag söker uppgifter om en dragon och soldat vid Asikkala kompani, Tavastehus län, Finland vid namn Jacob Garneij, född 1700 i Enånger och gift 1727 i Asikkala med Anna Hindrichsdotter. De fick åtminstone tre barn födda i Asikkala; Thomas, f. 1728, Eva, f. 1734, och något som jag kan tyda som Simon, f. 1738. Jacob förekommer senast 1755 vid Asikkala kompani men tycks ha flyttat från orten därefter. Av ren slump hittade jag även en trumslagare i Asikkala vid namn Abraham Garnei, född omkring 1730/33. Denne kan möjligen vara son till Jacob Garneij. Jag har dock ej hittat Abraham i Asikkala födelsebok. Hans första hustru, Maria Johansdotter dog i Calkis, Asikkala 1767 och han gifte sedan om sig samma år. Han flyttade sedan med familjen 1774 till okänd ort. Undrar om ni möjligtvis råkat dessa namn? Jag forskar nämligen i vallonsläkten Garneij, och samtliga ättlingar till Colas Grenier som invandrade till Sverige 1633. Vore tacksam på svar. Mvh, Stefan

7
98 - Osorterat / Olika uppgifter i Husför och Födelse boken
« skrivet: 2005-10-20, 07:29 »
Hej!
Jag har ett problem som jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med.
Min farmor's mor var Elsa Jönsdotter från Verum, Kristianstad Län. I husförslängden 1871-1875, Osby, Kristianstad Län, hittar jag henne, gift med Truls Olsson. Hennes födelsedag är där 11 Juli, 1846 i Verum (GID 1453.42.61700). Samma dag visas på alla efterföljande husförhör.
När jag försöker hitta hennes födelse i Verum Födelsebok 1824-1862 så är det enda barnet med namnet Elsa som jag kan hitta född den 5 Juni 1846 till Jöns Jönsson och Sara Nilsdotter (GID 1871.35.51400). Samma uppgifter finns in DDSS. Denna Elsa finns också i husförslängden Verum 1846-1850 med samma födelsedag (GID 1871.29.88000).
Så frågan är då: är Elsa Jönsdotter född den 5 Juni, 1846 den samma som Elsa Jönsdotter född den 11 Juli, 1846 och i så fall vilken källa ska man lita på? Eller har jag gått fel någonstans?

8
Anna Olsdotter, Född 1858-02-23 i Skorphult n:r 1, Huaröd (L) (Huaröd Husförhör och födelsebok).
Fader: Ola Nilsson, f 1823-12-11 Andrarum, d 1908-07-29 Huaröd
Moder: Inga Persdotter, f 1831-08-30 Huaröd, d 1908-06-18 Huaröd.
...
Flyttade 1883-04-19 från No 78 - 80, Kristianstads Heliga Trefaldighet (L) till USA (Kristianstad Stadsförsamling AI Husförhör  sid 429).
 
Flyttade 24 år gammal 1883-05-16 från Malmö till New York, New York (Emigranten Populär 2006  Anna Olsson, Poliskammaren i Malmö Utvandrarlistor  D3:11 b.790 Anna Olsson) med Thingvalla Line, Christiania (Köpenhamn) - Christiansand - New York med S/S Geiser.
 
Ankom 24 år gammal som Anna Olsson 1883-06-02 från Malmö till New York (New York Passanger list (1820-1857)).
 
Levde 1930 i USA enligt ofullständing brevväxling från 1960-talet mellan min far och farbror.  
 
 
Nils
 
(Meddelandet ändrat av septpott 2014-07-18 08:36)

9
Denna kvinna, troligt förnamn Maria, bör ha bott i Frösve, Horn kring 1850.  
Dog troligen kring 1888, oklart var.
Har någon möjligtvis en tråd att nysta i eller kanske av direkt information.

10
Väring / Äldre inlägg (arkiv) till 05 april, 2008
« skrivet: 2005-11-13, 19:18 »
Hej!
 
Jag har försökt att klura ut vade det står på denna vigselnotis från Väring.
 
Jonas Arvidsson             dräng / soldat
Ingrid Svensdotter           ? ? ? ?
Gunnar Läcke?                ?     piga
Bolla Larsdotter                ibidem
 

 
 
Vad står det? Tänkte att någon som känner till trakten kanske vet.
(Källa: Väring E:1 Gid: 712.2.11700
 
 
Mvh Maud

11
Finns det någon som har träffat på Fattighuset  på No 246 i Kristanstad?
Jag har en bokhållare som var anställd där år 1868 til 1874,då han avled endast 32 år gammal.Han hade familj,hustru och två små barn,och familjen hade också  sin bostad där.
 
Jag söker uppgifter om de anställdas och de intagnas vardag.Mkt intresserad av ev. foton
Jag kan inte hitta någon dokumentation från detta fattighus.Däremot finns lite skrivet om Ängsgården som byggdes i början av 1900-talet då fattighusets verksamhet flyttades.  
 
Jag har kollat med Kommunarkivet i Kristianstad,Regionmusèet i Skåne,Regionmusèet i Kristianstad,Domkapitlet i Lund,Kristianstads satadsbibliotek.
Någon som har flera förslag?
 
Personen som var fattighusbokhållare var: Johan Petter Andersson f 1842-01-31 i Lunds stadsförsamling.
 
Hittade hans dödsannons i Nya Kristianstads-bladet,och ytterligare en annons om att änkan inbjöd släkt och vänner att samlas på Fattighuset före begravningen.
 
Med hopp om att någon träffat på detta fattighus i sin forskning
Karin Andersson

12
Osby / Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2014
« skrivet: 2013-10-22, 14:58 »
Inga-Lill,
Fv betyder frånvarande, förmodligen från husförhör eller liknande, inte från värnplikten för det står ju ett värnpliktsnummer för Ernst Johnsson i AIIa:10.  
 
På bilden som Gustav hänvisar till står alla sådana markeringar under Bevistat husförhör år, och på många på den sidan finns även ett värnpliktsnummer. Där finns också en notering Frik.=frikallad under Värnpliktsförhållanden.

13
Maglehem / Äldre inlägg (arkiv) till 2012-03-18
« skrivet: 2007-03-14, 20:49 »
Ur SB 1900 - Kan detta vara din Nils Björklund?
 
Post 691269
Björklund, Nils
Torpare Soldat f.
f. 1834 i Maglehem (Kristianstads län, Skåne)
Änkling, ensam i familjen
Tremannahuset
Vittskövle (Kristianstads län, Skåne)
Födelseort i källan: Maglehem Kristianstads län
 
Roland

Sidor: [1]