ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Smila

Sidor: [1]
1
Björkvik / SV: Läshjälp
« skrivet: 2019-06-04, 17:57 »
Tack så mycket för all hjälp, detta bekräftar att det inte är den Ulrica jag sökte. Har några att gå igenom tyvärr.

2
Björkvik / SV: Läshjälp
« skrivet: 2019-06-02, 23:18 »
Nån chans att du kan se vart hon flyttade?

3
Björkvik / SV: Läshjälp
« skrivet: 2019-06-02, 23:10 »
Tack så jätte mycket!

4
Björkvik / Läshjälp
« skrivet: 2019-06-02, 21:55 »
Hej!
Nån som kan se vad det står om Dotter Ulrica Larsdotter 97 4/8.
Speciellt vart hon tar vägen.

Björkvik (D) AI:9a (1812-1818) Bild 55 / sid 50 (AID: v54465.b55.s50, NAD: SE/ULA/10119)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v54465.b55.s50

5
Tack Conny! Det där kändes som jag fick det jag letade efter! Hur jag lyckats missa det känns ju lite märkligt. Man blir väl blind efter ett tag av allt letande :)

6
Du har helt rätt Anti att det finns två andra Malma också, dock glömde jag skriva att jag har sökt i dessa två innan. Fanns en Olof som det skulle kunna stämma även om datum var fel men den pojken dog ung. Så jag har sökt där med för att försöka se om det kunde vara någon annan.
Men hans fru som också bodde i lilla malma vid vigsel, står det också bara att hon kom från malma så jag antar att det vore mest logisk att det är samma ställe.

Bra om man får så många tips så möjligt så man åtminstonde kan avfärda andra personer, man vill ju ha rätt person i släktträdet :)

Nu vet jag ej om du använder något annat än AD för släktforskning men jag tog med hela källinfo så man ska kunna titta om man använder något annat.

7
Hmm ja och hans son fick inte bara farfars namn carl utan även broderns namn Petter.
Känns bara så irriterande att inte kunna få det ordentligt bekräftat.

8
Hejsan!
Nu undrar jag om ni kan komma på nåt som jag kan ha missat för att kunna verifiera att detta är samma person, det enda som jag har kunnat hitta som binder dem samma är födelsedatum och födelseställe, samt att den ena försvinner när den andra dyker upp.

Olof Carlsson f.1791 4/10 Lilla malma
Soldaten Olof Aurell/Agrell f.1791 4/10 Malma

Olof Carlsson slutar helt plötsligt att stå i husförhörslängden, står inget om namnbyte eller flytt eller vigsel. Hans föräldrar dör när han är liten så bouppteckningar har ej hjälpt för att kunna se eventuella namnändringar.
Olof Aurell dyker bara upp först i vigsel med hustrun Ulrica Berglund och sedan i Fogdö som soldat, enligt generalmöntsterrullorna står det att soldaten innan honom på torpet hette Aurell så han verkar ha tagit hans namn, men det står inget om vad han hette innan. Det finns ej med något om hans tidigare namn när han dör heller i dödsbok, bouppteckning eller generalmönsterrullorna.
Har också kollat vittnena till barnens dop men endast folk boende på samma ställe har varit med så inget där heller.

Här kommer en del av vad jag hittat:
Födelsebok:
Lilla Malma (D) C:2 (1733-1806) Bild 2740 / sid 270 (AID: v59769a.b2740.s270, NAD: SE/ULA/10834)
http://www.arkivdigital.se/aid/info/v59769a.b2740.s270

Husförhör
Lilla Malma (D) AI:3 (1784-1793) Bild 97 / sid 91 (AID: v59735.b97.s91, NAD: SE/ULA/10834)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v59735.b97.s91

Husförhör
Lilla Malma (D) AI:4 (1793-1802) Bild 117 / sid 113 (AID: v59736.b117.s113, NAD: SE/ULA/10834)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v59736.b117.s113

Husförhör:
Lilla Malma (D) AI:5 (1803-1811) Bild 87 / sid 81 (AID: v59737.b87.s81, NAD: SE/ULA/10834)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v59737.b87.s81

Husförhör och streck över honom men ej ngt om vart han tagit vägen.
Lilla Malma (D) AI:6 (1811-1822) Bild 127 / sid 121 (AID: v59738.b127.s121, NAD: SE/ULA/10834)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v59738.b127.s121

Vigsel mellan Ulrica Berglund och Olof Aurell
Lilla Malma (D) EI:1 (1766-1843) Bild 101 (AID: v59774.b101, NAD: SE/ULA/10834)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v59774.b101

Står att Ulrica flyttar till fogdö där båda bor på soldattorpet, och Olof har blivit soldat. Står att båda kommer från Malma 1816.
Fogdö (D, U) AI:13 (1813-1818) Bild 18 / sid 11 (AID: v55073.b18.s11, NAD: SE/ULA/10261)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v55073.b18.s11

Fogdö (D, U) AI:14 (1819-1824) Bild 19 / sid 13 (AID: v55074.b19.s13, NAD: SE/ULA/10261)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v55074.b19.s13

Olof Aurell/Agrell dör enligt husförhör samt generalmönsterrullorna men han finns ej med i dödsboken men bouppteckning finns.
Fogdö (D, U) AI:15 (1825-1830) Bild 20 / sid 10 (AID: v55075.b20.s10, NAD: SE/ULA/10261)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v55075.b20.s10

bouppteckning
Åker häradsrätt (D) FII:10 (1825-1829) Bild 203 / sid 200 (AID: v147944.b203.s200, NAD: SE/ULA/11767)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v147944.b203.s200

Här står han med som ny och tagit över efter Johan Agrell.
Generalmönsterrullor - Södermanlands regemente (D) 152 (1817) Bild 77 (AID: v187514.b77)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v187514.b77

Generalmönsterrullor - Södermanlands regemente (D) 153 (1820) Bild 239 (AID: v187515.b239)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v187515.b239

Generalmönsterrullor - Södermanlands regemente (D) 154 (1823) Bild 1190 (AID: v372948.b1190)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v372948.b1190

Generalmönsterrullor - Södermanlands regemente (D) 155 (1826) Bild 1240 (AID: v372949.b1240)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v372949.b1240

9
Tack så jätte mycket. Ja det var inte lätt att få ihop det. Men det var verkligen mycket bra information så tack igen  :)

10
Hejsan!
Undrar om någon kan hjälpa mig att tyda ur dödsboken åt mig?
Gäller Per Nilsson död 1792 Juli 8 10
Länna (D) C:1 (1751-1850) Bild 297 / sid 293 (AID: v59965.b297.s293, NAD: SE/ULA/10897)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v59965.b297.s293

Tack på förhand!

11
Länna / SV: Länna
« skrivet: 2019-05-12, 13:09 »
Hejsan!
Undrar om någon kan hjälpa mig att tyda ur dödsboken åt mig?
Gäller Per Nilsson död 1792 Juli 8 10
Länna (D) C:1 (1751-1850) Bild 297 / sid 293 (AID: v59965.b297.s293, NAD: SE/ULA/10897)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v59965.b297.s293

Tack på förhand!

12
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-11, 21:11 »
Tack igen Birgitta!
Men då har jag iaf inte missat något i rotemansarkivet. Hittade Anders också efter ett tag.
Jätte snällt med infon från Emibas, då har jag förhoppningsvis lite mer att gå på.

13
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-11, 16:18 »
Tack så mycket Birgitta!
Men en sak är säkert att skriva när man är trött är ingen bra idé. Att sonen dog innan visste jag ju egentligen...
Men jag har tidigare kollat i rotemansarkivet och jag kan ej hitta samma information som dig eller är det kommentarerna som det står nummer i? Vart kan man få reda på vad de betyder?
Enligt vad jag ser så står det bara att Anders Strömberg blivit borttagen 1883 samt för Brita står det att hon blivit utflyttad 1883 till rote 10. Vad är det jag missar? Eller hur ska jag göra för att få mer information?

14
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-10, 22:34 »
Birgitta jag måste fråga om du har möjlighet att ge mig uppgifterna på systern Brita när hon emigrerar? Har tyvärr inte tillgång till det nu. Men endast om det inte är nåt extra jobb för dig. Står hennes man Anders Gustaf Stömberg samt sonen Gustaf Emanuel med?

15
Kläckeberga / SV: Dödsorsak
« skrivet: 2019-03-10, 22:28 »
Tack så jätte mycket!

16
Kläckeberga / SV: Dödsorsak
« skrivet: 2019-03-10, 22:23 »
Tack så jätte mycket!

Kan du tyda vad det står som särskild anteckning? Något om intyg.

17
Kläckeberga / Dödsorsak
« skrivet: 2019-03-10, 22:12 »
Hejsan!
Hoppas nån kan hjälpa mig att tyda dödsorsak samt övrig information om:

Karolina Olsdotter död 1915 2/8 född 1832 24/3 Dörby

Kläckeberga (H) F:3 (1895-1940) Bild 570 / sid 49 (AID: v174215.b570.s49, NAD: SE/VALA/00185)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v174215.b570.s49

18
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-10, 22:07 »
Haha ja där blev jag lite orolig att jag missat något så uppenbart!
Ja men det stämmer bra på systern, tänk att jag inte kom på den kopplingen.
Har kontaktat kommunen och hoppas på att det ska finnas någon information där men känns lite långsökt tyvärr.

19
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-07, 11:47 »
Var får du Strömberg ifrån? Har jag inte sett i husförhörslängderna.

20
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-06, 22:19 »
Ja det är inte lätt att leta efter okänd fader på 1800 talet tyvärr.
Om det inte står något i saköreslängderna betyder det att jag måste gå igenom hela domboken för att söka efter något?

Har gått igenom saköreslängderna för åren då de tre barnen var födda samt året efter men kan ej hitta något tyvärr.

21
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-06, 20:14 »
Ok tack. Har ännu inte lyckats hitta något i domböckerna men är mycket att gå igenom och inte så lätt att ta sig igenom. Får göra ett nytt försök. Tack för att du tittat.
Ska absolut kolla om det finns något i kommunarkivet. Känns dock som ett omöjligt pussel att lösa tyvärr.

22
Södra Möckleby / SV: Södra Möckleby
« skrivet: 2019-03-05, 19:47 »

Hej undrar om någon skulle kunna hjälpa mig.
Sofia Persdotter i Södra Möckleby födde 3 barn som var oäkta.
Mathilda född 56 3/1
Södra Möckleby (H) C:3 (1824-1860) Bild 117 / sid 227 (AID: v41110.b117.s227, NAD: SE/VALA/00365)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v41110.b117.s227

Brita Maria född 58 20/3
Södra Möckleby (H) C:3 (1824-1860) Bild 131 / sid 255 (AID: v41110.b131.s255, NAD: SE/VALA/00365)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v41110.b131.s255

Frans född 61 15/9
Södra Möckleby (H) C:4 (1861-1874) Bild 9 / sid 5 (AID: v41111.b9.s5, NAD: SE/VALA/00365)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v41111.b9.s5

Skulle vilja veta mer om böter som hon fick betala för döttrarna när de föddes. Vart kan jag hitta det?
Står inget om böter vid födseln av sonen som jag helst vill hitta fadern till.
Jag har kollat konfirmationslängderna men kan ej hitta något om någon fader där heller.
Alla tre barn tar olika efternamn när de blir äldre vilken får mig att tänka att det kanske var olika fäder till alla tre?
Mathilda tar efternamnet Karlsson, Brita Maria  Andersdotter och Frans Petersson.

Här är familjen:
Södra Möckleby (H) AI:4 (1861-1878) Bild 174 / sid 47 (AID: v24112.b174.s47, NAD: SE/VALA/00365)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v24112.b174.s47

Någon som kan ge mig några nya idéer till att kunna hitta en fader till speciellt Frans men även de andra två döttrarna är så klart intressant?

23
Epilepsi / SV: Fallandesot / Fallandesjuka
« skrivet: 2019-02-14, 17:24 »
Då slapp han förmodligen någon behandling åtminstonde.

24
Epilepsi / SV: Fallandesot / Fallandesjuka
« skrivet: 2019-02-14, 17:04 »
Det var skrämmande men intressant läsning. Man är glad att man slipper dåtidens olika behandlingar på olika åkommor. Men antar att detta gjordes av en läkare och i så fall inget som vem som helst hade tillgång till?

25
Epilepsi / SV: Fallandesot / Fallandesjuka
« skrivet: 2019-02-14, 16:10 »
Hej,
när jag läser vad som tidigare skrivits om fallandesot (epilepsi) så har det skrivits att personer som hade det inte fick gifta sig.
Har stött på en anfader där det står i två olika hfl att han har fallandesot. I den ena innan han är gift och den andra gånger då han är gift. Sen står det ej någon mer om det framåt i tiden. Personen är född 1786 och som sagt man visste ju uppenbarligen om hans sjukdom innan han gifte sig. Skilde det sig mycket från plats till plats eller blir det först senare man gör ett förbud? Nån som vet om man försökte göra några behandlingar eller sökte någon hjälp för det i slutet på 1700 talet och början på 1800 talet?

26
Läshjälp / SV: Dödsorsak och dödsbevis
« skrivet: 2019-02-14, 16:03 »
Ja precis så jag tänkte. Tack så jätte mycket för hjälpen!

27
Läshjälp / SV: Dödsorsak och dödsbevis
« skrivet: 2019-02-14, 16:00 »
Tack för snabbt svar. Då det innan stått att han hade fallandesot borde det finnas något samband eller borde det i så fall ha stått som orsak?

28
Läshjälp / SV: Dödsorsak och dödsbevis
« skrivet: 2019-02-14, 15:53 »
Hej!
Undrar om någon kan tyda dödsorsak på Pehr Olsson i Brink som dör 21/3 1827.

Ripsa (D) C:3 (1796-1847) Bild 101 (AID: v60511.b101, NAD: SE/ULA/11277)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v60511.b101

29
Åsle / SV: Åsle
« skrivet: 2019-02-12, 19:23 »
Tack så jätte mycket!

30
Åsle / SV: Åsle
« skrivet: 2019-02-12, 18:44 »
Hej!
Skulle behöva ha hjälp med att tyda vart Anders Andersson med familj på Hofmene säteri flyttar till. Tyvärr fattas utflyttningslängd mellan 1822-1834.

Åsle (R) AI:3 (1815-1825) Bild 35 / sid 57 (AID: v28109.b35.s57, NAD: SE/GLA/13658)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v28109.b35.s57

31
Hejsan!
Tänkte höra om någon kan tipsa mig om hur jag ska gå vidare för att hitta mer information. Finns det något som jag kan hitta utan att kontakta krigsarkivet? Eller är det bara där jag kan hitta mer?
Har hittat i generalmönsterrullorna följande: 104. Anders Hofman fången 1 juni 1789-15 sept 1791. Han blir sedan corpral den 22 dec 1792 samt får en tapperhetsmedalj för ryskt fångenskap.

Tack på förhand.

Generalmönsterrullor - Skaraborgs regemente (R) 462 (1790) Bild 26 (AID: v60274.b26, NAD: SE/KrA/0023)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v60274.b26

Generalmönsterrullor - Skaraborgs regemente (R) 463 (1793-1797) Bild 41 / sid 72 (AID: v60275.b41.s72, NAD: SE/KrA/0023)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v60275.b41.s72

Generalmönsterrullor - Skaraborgs regemente (R) 464 (1802-1805) Bild 43 / sid 77 (AID: v60276.b43.s77, NAD: SE/KrA/0023)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v60276.b43.s77

32
Litslena / SV: Läshjälp födelsebok 1694-1750
« skrivet: 2019-02-07, 13:31 »
Tack så jätte mycket Irene för hjälpen!
Inte så konstigt att jag inte kunde se modern när hon inte ens stod med.

33
Litslena / Läshjälp födelsebok 1694-1750
« skrivet: 2019-02-07, 10:47 »
Hejsan!
Undrar om någon vänlig själ skulle kunna ta en titt på denna och hjälpa mig att tyda, är 13 mars 1733. Fadern ser jag och vet är Per Persson och att det är sonen eric men modern kan jag inte alls tyda.
Tack på förhand.

Litslena (C) C:1 (1694-1750) Bild 161 / sid 157 (AID: v125451.b161.s157, NAD: SE/ULA/10854)
http://www.arkivdigital.se/aid/show/v125451.b161.s157

34
06 Barn / SV: Riktiga fadern?
« skrivet: 2019-02-01, 00:13 »
Tack så jätte mycket för så snabb hjälp!
Ja jag har tänk så men är alltid skönt när någon annan kan bekräfta samma sak.

35
06 Barn / SV: Riktiga fadern?
« skrivet: 2019-01-31, 23:51 »
Kungs-Husby (C) AIIa:2 (1906-1921) Bild 140 / sid 4 (AID: v125285.b140.s4, NAD: SE/ULA/10671)

36
06 Barn / SV: Riktiga fadern?
« skrivet: 2019-01-31, 23:36 »
Det stod hennes f.d. och sen står det gemensam
Men sen står ju även deras andra dotter med som föds 08, vilket gör mig lite orolig att de kanske står så för att hon är med men då borde det ju stå gemensamma tycker jag...samt att de borde ha skrivit det över henne i så fall och inte över den äldre dottern, och eftersom de fortsätter att skriva gemens. på henne så länge hon bor hemma så antar jag att de ville vara tydliga.

Men tycker det är konstigt att prästen inte valt att skriva ordentligt i anteckningarna om att han är fadern. Har varit med om det innan när fadern erkänt faderskap m.m. att det framgår tydligt i anteckningarna. Men här står det inget extra alls.

37
06 Barn / Riktiga fadern?
« skrivet: 2019-01-31, 22:46 »
Hejsan!
Skulle behöva lite hjälp med funderingar angående om en fader är den riktiga fadern eller inte.

Modern och “fadern” bodde i samma socken mellan 1902-1903. Sen flyttar båda in till näst socken 1904 där båda bor kvar tills de gifter sig 1907.
1906 föds den oäkta dottern. Det står ingenting om någon fader alls. Varken i husförhören eller i födelseboken.

Knappt ett år efter födseln så gifter sig modern med “fadern”. På nya sidan som familj står det antecknat hennes födda d. men man har sedan skrivit över detta och det står gemensamma, det finns även en syster som står med också född senare.
När de sedan flyttar socken 1911 står det fortfarande gemens. över barnen och det fortsätter likadant framåt i tiden.

Nu vet jag ju att man brukade skriva in alla barnen som äkta så fort man gifte sig så det känns inte som något bra bevis på att han skulle vara fadern. Men enligt bouppteckningen så står hon med som dotter. Står ingeting konstigt där om att hon inte skulle vara hans äkta eller oäkta. Bouppteckningen är från 1968 och det står att det ska framgå vilket släktskap arvingarna ska ha till den döde.  Är detta nog med bevis? Gamla samtal med ett av hennes bortgångna barn har de alltid pratat om hennes “pappa” som morfar och man har inte vetat om något annat.

Hur skulle ni göra? Skulle ni godta detta som nog bevis?

Sidor: [1]