ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Carl T. Ek

Sidor: [1]
1
Nej, denna bild har jag inte sett tidigare och finns inte i det som jag har tillgång till. Kanske finns den i lådorna i källaren under huvudkyrkan i Köpenhamn, men det vet jag inte. Tack för att du lade ut den.

Den korte mannan längst till höger känner jag igen, och har för mig att han var diakon (kanske ärkediakon).

Helt ovanligt var det inte att prästfruar vigdes till diakonissor, så det kan i en del fall sammanfalla. Tyvärr så är det ganska lite man kan finna i arkiven gällande diakonissorna i KAK. De rapporterade till distriktsäldstes eller någon av hans präster och det var oftast muntligen. Det bör ha varit sex distrikt i Norrköpingskyrkan då (varje lokala KA-kyrkan hade om den var fullt uppbyggd en indelning med sju distrikt, ett för prästerskapet under ledning av ängeln med omsorgen (i en församling kunde det finnas upp till tre änglar (ängeln med omsorgen, ängel-evangelisten och ängel-profeten) och ängeln med omsorgen (ängel-äldste egentligen, men det kallades ingen) var föreståndaren över församlingen), och sex distrikt för lekfolket under ledning av en äldste vardera, samt fyra horn (ungefär förortsförsamlingar), så i så fall en diakonissa per distrikt. Men det är bara jag som spekulerar nu. Men det haltar för bara en är identifierad som äldste, och det är endast ytterligare en man som är gammal nog för att vara det också (två är änglar/biskopar, en diakon och de två andra är för unga. Nu finns/fanns ingen formell åldersgräns, men att en präst under 35 år kallades till äldste tror jag aldrig har förkommit.

Hade kvinnorna varit där i egenskap av fruar till männen bakom/medlemmar i prästerskapet så borde de väl ha suttit framför sin make, men det gör inte i alla en av dem. Därför jag tänkte att de var där i en annan egenskap, och då är diakonissor som det handlar om möjligen.

Så med tanke på över häften av männen tillhör prästerskapet, en kvinna är prästfru och i alla fall en är diakonissa, så känns det nära tillhands att det är just en bild över prästerskapet. De var inte släkt alla heller, även om nog några var det.

2
Bilden kan nog vara från 1880-talet. Mannen i mitten är nog ängeln med omsorgen Per Eriksson (1845-1897), alltså biskopen för Katolsk-apostoliska kyrkan i Norrköping, andre man från vänster är ängelevangelisten Jan Henrik Wernquist (1849-1924) från Angarn (ungefär biskop med ansvar för missionen) och präst-äldsten Per August Karlsson (1836 -1917) som redan nämnts i tråden. I alla fall en av kvinnor tycker jag mig känna igen som diakonissa. Är dock inte 100 % säker för det kan ibland vara svårt med en del bilder. Många av KAK: s präster skaffade sig senare också ordentliga skägg i flera fall.

Så jag skulle säga att detta är inte bara en gruppbild på församlingsmedlemmar, utan troligen en gruppbild på prästerskapet i Katolsk-apostoliska kyrkan i Norrköping. Med lite tid så borde det nog gå att identifiera dem alla med hjälp av församlingsarkivet.

3
Äldre ord A - K / SV: Kryptobaptist
« skrivet: 2019-03-15, 14:23 »
En "kryptobaptist" var någon som döps i och blivit upptagen i en baptistförsamling (oavsett riktning), men trots det kvarstod som medlem i statskyrkan.

4
25 Religion och kyrka / SV: Kristendom/tro \
« skrivet: 2019-03-05, 21:13 »
Nej, självklart så var ingen som skriver här med under slutet av 1800-talet. Men jo, hur liturgin och andra tjänster var under 1800-talet är ytterst väl beskrivet. KAK var/är en strikt ritualistisk kyrka och handböckerna skulle noggrant följas. Det finns åtskilliga hundra skriftliga beskrivningar bevarade också (sådana har jag från ett flertal länder också). Jag har själv här även en del inspelningar från katolsk-apostoliska gudstjänster från 1900-talets första hälft, och dessa var helt enligt Apostlarnas liturgi och instruktioner, och därmed precis som de var under slutet av 1800-talet.

Men så klart, visst så kan det vara så att samtliga församlingar inte alltid höll strikt på ordningen. Dock så har jag inte sett någonstans om att Norrköpingskyrkan blev varnade för ordningsbrott (för skedde det som du beskriver i Norrköping så var det ett tydligt ordningsbrott). Varken av ärkeängeln i Köpenhamn eller av Albury.

Dock så fanns det inom distrikten (varje församling var organiserad i sju distrikt, 1: a distrikt var prästerskapet, och 2: a upp till 7: e distriktet var lekfolket), och varje distrikt (utom 1: a) kunde ha egna bönhus vilka förestods av diakonerna. Där var det betydligt friare, men jag har inte sett i handlingarna att det fanns ett bönhus Norrköping (har du någon information om ett bönhus i Norrköping så skulle vara mycket tacksam för information om det). Dock så skall det påpekas att Apostlarnas instruktioner när det gäller nådegåvorna var väldigt strikt. Bland annat när det gäller tungomålstal så fick det inte ske högt och öppet utan att en uttolkar närvarade. Diakonerna var också skyldiga att rapportera detta till Ängeln-med-Omsorgen.

Men jag förvånas inte av något. Även i Stockholmskyrkan, som en gång hade så många som tre änglar, förekom regelbundet otillåtet profeterande, och på ett sådant sätt som stod i direkt konflikt med Apostlarnas instruktioner. Men dessa skrev ner dock, och jag har dessa här för övrigt, och de var tämligen oförargligt så därför ledde det troligen inte till disciplinåtgärder (Ängeln var antagligen för snäll).

Ja, KAK i Sverige var ett av Kungl. Majestät godkända dissidentsamfund och därmed hade man vigselrätt och döpte så klart sina egna. Själva godkännandet har jag inte här, men väl så har jag kopior på korrespondens mellan KAK och de svenska myndigheterna (och även en del interna protokoll från KAK-församlingar där förhållandena med myndigheterna framgår). Där finner man ordningen tydligt.

Man kan här notera att i en del kretsar inom SvK så respekterades KAK mycket högt.

När det gäller vigsel så skulle KAK-medlemmarna vända sig till den lokala SvK-kyrkoherde först för lysning, och därefter erhöll de ett vigselintyg som de lämnade till Ängeln-med-Omsorgen (den lokala biskopen) i den lokala kyrka, och därefter kunde de vigas i KAK antingen av ängel eller präst (vanligen en präst-pastor, eller annars präst-äldsten, det var ovanligt att vigslar förrättades av änglar).

Nej, det finns inga interna arkiv som allmänheten har tillgång till (med ett undantag, men det är mycket speciellt). Vi har drygt 3 200 dokument (över 62 000 sidor, plus böcker och inspelningar) i vårt arkiv i Göteborg annars. Vilka arkiv som finns, var de finns, vilka som har tillgång till dessa och hur man får det kan jag upplysa dig om om du skulle var intresserad, men i så fall privat. Ordningen är sådan, och den får man respektera.

Om du önskar höra hur det lät i en katolsk-apostolsk kyrka för hundra år sedan, så kan jag skicka dig en CD-skiva. Hör av dig i så fall. Uppskattar man klassisk och traditionell kyrkomusik, så är det mycket vackert!

Hälsar,


Carl

5
Citera
Åh, en ny förening! Ja, jag undrar om ni i ert arkiv har arkivalier från församlingen i Norrköping.
På Norrköpings stadsarkiv finns litegrann som jag har varit där och titta på, men inte så mycket. Där finns
[...] Så där finns en del, men inte så mycket. Har ni mer sådant Norrköpings-material?

Svar: Ja, vi har endel om Norrköpingskyrkan.
Roligt att höra! Kan du säga mer om vad det är för slags material? Är det något som du tror att släktforskare är intresserade av, som lite mer detaljerade personuppgifter om medlemmar?

Det är nog individuellt vad varje släktforskare är intresserad av, men det finns personalia om en del medlemmar. Det vi har rör dock främst prästerskapet. Men tala om vad du söker så kan jag se efter.

6
Ja, det stämmer att det var ett ridhus på tomten hörnan Bråddgatan - Lundgatan, men sedan byggdes en kyrkobyggnad där. Den revs 1964, men så här såg den ut innan dess:

7
Ängeln (biskop) Per Eriksson föddes 17/11 1845, Wiby (Närke, Örebro län), och död 8/5 1897 i Norrköping.

8
Om det kan hjälpa lite på vägen:

Katolsk-apostoliska kyrkans (KAK) dop och beseglingar (konfirmation) godkände Svenska kyrkan/staten då (KAK godkände dock inte SvK:s konfirmation)
Så i detta fall, när barnen började konfirmeras i svenska kyrkan från 1914 så torde de ha lämnat k-a församlingen då, vad jag förstår.

Svar: Nej, så behövde det inte alls ha varit. KAK upphörde med beseglingar/konfirmationer 1901, så att en KAK-medlem blev konfirmerad i annat samfund efter det behöver inte betyda att de lämnade KAK.

Citera
KAK accepterade då (KAK gör det dock inte idag) prästerskapet inom Svenska kyrkan, så bodde en familj på en ort där diakon eller präst som tillhörde KAK inte fanns så gick det bra att låta en präst från Svenska kyrkan att döpa deras barn. Så noteringen behöva inte betyda att de lämnat KAK.
Allt det jag berättade var i Norrköping, och där fanns ju en k-a församling. 1877 gav Kungliga majestätet tillstånd till att en församling bildades i Stockholm, och så några år senare, 1883 fick Norrköping den andra. Jag har släktingar i Norrköping som bytte tidigare än så. Då står i böckerna att de har "övergått till Catholska Apostoliska församlingen i Stockholm".
Citera
Svenska kyrkans präster döpte under den aktuella tiden barn födda i en katolsk-apostolisk familj om de bad om det (KAK var alltså ett godkänt samfund), och det även utan att föräldrarna var medlemmar i Svenska kyrkan. Detta är viktigt att notera.
Intressant! Jag har tyckt det varit konstigt att detta par i Norrköping som gick ur Svenska kyrkan och med i k-a församlingen i Stockholm i oktober 1882 tillsammans med sina sju barn (året innan församlingen i Norrköping godkändes) gjorde det bara tre dagar efter att det yngsta barnet hade döpts i Svenska kyrkan utan särskild notering!
Nästa två barn, 1884 och 1885, döptes istället "af presten o församlingsförestånd P Eriksson i Katholsk Apostol. Kyrkan i Norrköping". En senare generation släktingar döptes av föreståndaren "G. E. Bergholm". (Honom slog jag upp mer information någon gång. Gustaf Elias Bergholm föddes i Uppsala 1853-10-01 och dog i Stockholm (Engelbrekt) 1927-12-08, jordfäst och gravsatt i Norrköping.

Svar: KAK hade en enhet i Norrköping redan sedan tidigare. Men jag förstår det att du finner det rörigt, och det är det också. Men KAK var ett trossamfund som var godkänt, och KAK godkände till skillnad från andra fria trossamfund då Svenska kyrkans sakrament. Bergholm var ängel (biskop) för övrigt. Bergholm var biskop/ängel i Norrköping 1898 till 1925.

Citera
Är du intresserad av Katolsk-apostoliska kyrkans historia i Sverige se: http://katolskapostolisk.se

Jag är sekreterare i föreningen och hjälper gärna till med mer information om du behöver och önskar det.
Åh, en ny förening! Ja, jag undrar om ni i ert arkiv har arkivalier från församlingen i Norrköping.
På Norrköpings stadsarkiv finns litegrann som jag har varit där och titta på, men inte så mycket. Där finns
 "Kvittens-Bok för tecknade bidrag till ränta och amortering av kyrkans skuld" för åren 1911 - 1914, 1918 - 1923, där man kan se namnen på bidragslämnarna och hur mycket de gav.

Ett häfte "Lofvade bidrag till hyran för kyrkolokalen" för åren 1897 - 1900. Med bidragslämnarnas namn samt beloppets storlek.

Från stadsarkivet fick jag också veta att kyrkolokalen var ett gammalt ombyggt ridhus(!), beläget i kvarteret Vinpipan, hörnet Luntgatan - Bråddgatan. Bolaget som drev ridhuset kom på obestånd, och byggnaden inköptes 1869 av rådmannen och klädesfabrikören Johan Fredrik Wellenius (1818 - 1892) för att fungera som kyrka åt församlingen.
På stadsarkivet finns några foton av kyrkobyggnaden från 1950-talet, sannolikt inför dess rivning. Rivningslov beviljades 1964. De har också en detaljerad byggnadsritning från 1885 som visar kyrkans plan och fasader, samt porträttfoton av Wellenius.
Så där finns en del, men inte så mycket. Har ni mer sådant Norrköpings-material?

Svar: Ja, vi har endel om Norrköpingskyrkan.

Ber också om ursäkt för att jag ännu inte lärt mig hur det fungerar med citat, osv. Men ger mig tid, så kommer jag att göra det också. Hoppas du ser mina svar.

9
25 Religion och kyrka / SV: Kristendom/tro \
« skrivet: 2018-12-07, 02:06 »
Katolsk-apostoliska kyrkan (KAK) är inte upplöst, så det stämmer inte. KAK finns kvar och lever i hägnat välmåga, även om verksamheten förändrats sedan början av 1970-talet.
Men de församlingar som fanns då har väl upphört som enskilda organisationer? Jag vet att den första bildades/godkändes i Stockholm 1877 och den andra i Norrköping 1883. Det är den i Norrköping jag har varit intresserad av, och den stod med i Norrköpings adresskalender åtminstone ännu 1936. Vet du vad som hände med den sen?

Samtliga drygt 25 församlingar och andra lokala enheter tillhörande KAK i Sverige har idag upphört. Samtliga av dessa uppgick i andra den ena efter den andra från mitten av 40-talet till början av 70-talet, då slutligen hela Sverige uppgick i kyrkan i Köpenhamn.

Nörrköpingsförsamlingen uppgick först i Uppsala, och sedan i Stockholms.

10
Min mmf:s föräldrar gick med sina barn ur svenska kyrkan 1882 för att gå med i (den godkända) katolsk-apostoliska församlingen. Min mmf var då 11 år.

Min mmf gifte sig sen borgerligt 1898. (I vigselboken står att ett intyg från Magistraten i Norrköping om detta har lämnats in.)

(Jag antar att de hade en ceremoni (som inte räknades) i katolsk-apostoliska församlingen också.)

I församlingsboken 1911–1916 står det "Apost-katolska församl." om fadern (men inget särskilt om modern). Om deras barn födda 1899–1911 står det "Döpt inom Katolsk-apostoliska församl."

Men sen fick de en till son, född 1914, som döptes i Svenska kyrkan, och samma år konfirmeras deras äldsta barn, i Svenska kyrkan.

1915 flyttade de, och i den nya församlingsboken står inget om församlingstillhörighet för någn av dem bland anteckningar. (Men det påpekas att det var "Borg. äkt." i gift-kolumnen.)

Betyder detta att fadern och barnen gick med i Svenska kyrkan runt 1914? Finns det papper på sånt? Behövde inte min mormor med syskon döpas i Svenska kyrkan först för att kunna konfirmeras? (I konfirmationsböckerna står inget särskilt om detta.)

Senare blev min mormor (och flera av hennes syskon) lärare. Hade det varit möjligt om de inte varit med i Svenska kyrkan?

Om det kan hjälpa lite på vägen:

Katolsk-apostoliska kyrkans (KAK) dop och beseglingar (konfirmation) godkände Svenska kyrkan/staten då (KAK godkände dock inte SvK:s konfirmation), men KAK saknade vigselrätt i Sverige (KAK hade då det dock i Danmark och Norge kan nämnas).

KAK accepterade då (KAK gör det dock inte idag) prästerskapet inom Svenska kyrkan, så bodde en familj på en ort där diakon eller präst som tillhörde KAK inte fanns så gick det bra att låta en präst från Svenska kyrkan att döpa deras barn. Så noteringen behöva inte betyda att de lämnat KAK.

Svenska kyrkans präster döpte under den aktuella tiden barn födda i en katolsk-apostolisk familj om de bad om det (KAK var alltså ett godkänt samfund), och det även utan att föräldrarna var medlemmar i Svenska kyrkan. Detta är viktigt att notera.

Dubbelt medlemskap var inte ovanligt heller.

Är du intresserad av Katolsk-apostoliska kyrkans historia i Sverige se: http://katolskapostolisk.se

Jag är sekreterare i föreningen och hjälper gärna till med mer information om du behöver och önskar det.

Hälsar,

Carl

11
25 Religion och kyrka / SV: Kristendom/tro \
« skrivet: 2018-12-04, 23:54 »
Hejsan!
 
En av de två träffarna i Norrköping är min farfars släkt! Jag är hemskt nyfiken på om någon annan nu har hittat släktingar i denna sekt och om de har historier att utbyta. Det jag har hört från släkten är att de talade i tungor, ofta liggande på golvet, både i församlingen och hemmavid. De trodde på helbrägdagörelse. Vad jag har lyckats få fram är att Irvingianerna var en av inspirationerna till grundadet av Pentecostal Church dvs Pingstrorelsen. De nämns ofta tillsammans på nätet i alla fall. När Irvingianerna upplöstes, verkar det som om mina släktingar blev aktiva inom Pingstkyrkan istället, i alla fall enligt släkten. Jag ska forska lite mer

Hej Anne-Marie,
Katolsk-apostoliska kyrkan (KAK) är inte upplöst, så det stämmer inte. KAK finns kvar och lever i hägnat välmåga, även om verksamheten förändrats sedan början av 1970-talet.

I KAK så har aldrig det förkommit det som du beskrivit att någon "låg på golvet och talade i tungor". Offentligt tungomålstalande var och är strikt kontrollerat, och idag striktare än någonsin. Om någon skall under en gudstjänst tala i tungor offentligt så krävs dels biskopens (i KAK benämnt ängel) godkännande, och dels att en som fått gåvan att uttolka (översätta) tungotalet är närvarande. Annars så får det inte förekomma. Hemma privat är dock så klart en annan sak om någon skulle vilja be så, och ser sig ha gåvan till det.

När de sista prästerna vilka var vigda av apostlar (den siste dog år 1901) dog så skingrades dock många medlemmars, och de gick åt olika håll. och det väldigt olika håll. En del blev ortodoxa, andra anglo-katoliker och vidare andra pingstvänner.

Gäller det medlemmar av KAK i Sverige så gick en del till pingstkyrkan, medan andra till högkyrkligheten inom Svenska kyrkan. Bland annat. Några blev ortodoxa, andra gick till Romersk-katolska kyrkan också. Men endel stod kvar också. Precis som idag.

Men KAK är inte upplöst, och finns kvar idag. KAK har cirka 15 000 medlemmar nu.

Hälsar,

Carl

12
25 Religion och kyrka / SV: Kristendom/tro \
« skrivet: 2018-12-04, 23:36 »
Hejsan!
Jag har stött på en familj i Norrköping där det står Irvingian antecknat. Vad jag förstår så är det en variant av kristendom, har dock inte hittat någon svensk webbsida om det hela så jag är lite osäker på vad det är mera i detalj..
 
Är det någon som vet något om denna religion?
Hur stor var den? Är det en tro som var vanlig i området? Jag kan tillägga attt tiden det gäller är c:a 1890.
 
Mvh Mårten

Hej Mårten (och andra intresserade),

Kanske lite sent som jag svara på denna tråd, men tyvärr det var sent jag såg den. Hoppas att du ser mitt svar.

Jag är sekreterare i Katolsk-apostolisk historisk förening, så önskar du någon information så är du välkommen att kontakta mig. KAK: s medlemmar kallas ofta "irvingianer" även om det är egentligen felaktigt, och inget som KAK själv kallar sig.

Vi har en hemsida som du finner här :http://katolskapostolisk.se

Hälsar,

Carl

Sidor: [1]