ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Martin Harnevie

Sidor: [1]
1
Bromarf (Bromarv) / SV: Bromarf (Bromarv)
« skrivet: 2023-03-19, 15:57 »
Tack!

Visst, skall söka vidare i dessa! Framförallt om skonerten Bromarf, men också de andra. Bifogat hittades ett intressant utdrag från Bredenbergs släktbok.

2
Bromarf (Bromarv) / SV: Bromarf (Bromarv)
« skrivet: 2023-03-19, 10:54 »
Har förstått att Gustaf Samuel Bredenberg född i Bromarf 8 maj 1823, sjökaptensexamen 1860 i Helsingfors, var ägare eller delägare av flera barkar, briggar, galeaser och skonerter, inte minst briggen Hangö.

Kan man få fram mera om hans andra rederipartners. Han var till exempel delägare i skonerten Bromarf och aktiv med varvet i Bromarf, Padva.

Hoppas hitta mera information om Gustaf Samuel Bredenbergs rederi-kompanjoner och specifikt skonerten Bromarfs historia.

3
Allmänt / SV: Rosalie...skonerten som försvann!!!
« skrivet: 2018-08-10, 20:57 »
Ja det var inte mycket vind. Men det som står under 25 mars skall då tolkas som 24 mars?

25 mars
Oksøy NNO 4 mulet
Strömstad NO 4 halvklart
Göteborg ONO 3 nästan klart
Halmstad ONO 5 klart
Karlshamn NO 5 snö

Måseskär och Tova ligger ungefär i mitten mellan Göteborg och Strömstad. Så det borde väl ha pendlat under dagen mellan kategori 3 och 4, dvs mellan styv bris och kuling. Men här går det på NO-ONO.

I den vinden hade man nog en ganska fin halvvind till slör utmed Bohuskusten. Så det hela verkar mycket besynnerligt, inte minst eftersom de andra dagarna hade lätta vindar.

Med en såpass fin slör är det i det närmaste vindstilla ombord och man kanske tappar koncentrationen.

Jag har ett gammalt sjökort från tidigt 1900-tal. Det visar att Tovas Ungar hade en sydremmare med enkel triangel på den tiden, vilket indikerar norr om grund. Tova hade ingen utmärkning alls.

Kan man ha tagit fel på pricken, gått öster om den, och tagit sikte på Bondens kummel? Ja då går man ju pang på Tova om man inte ser brytningarna i tid.

Har seglat en hel del själv i det området sedan barnsben. Jag är Lysekilare.


4
Allmänt / SV: Rosalie...skonerten som försvann!!!
« skrivet: 2018-08-09, 13:33 »
Underligt.

I samband med undersökningarna gällande briggen Nymph som förliste vid Sandö, Smögen, ger lokala källor vid hand att förlisningen hände den 26:e augusti 1871.  Men i engelska källor anges 28:e augusti 1871. Eftersom stormen pågick också den 27:e augusti kunde Smögenborna inte segla med den överlevande besättningen till Lysekils Tullkammare förrän den 28:e. Och därmed blev rapporteringen också daterad den 28:e.

Det kan vara något liknande beträffande Rosalie. Rapporteringen daterades kanske den 25:e mars, men den faktiska förlisningen hände några dagar tidigare.

5
Allmänt / SV: Rosalie...skonerten som försvann!!!
« skrivet: 2018-08-08, 08:32 »
Underbart!

Detta indikerar att vraket är vid Tova och inte vid Tovas Ungar. Tova ligger ca en distansminut sydöst om Tovas Ungar.

6
Allmänt / SV: Rosalie...skonerten som försvann!!!
« skrivet: 2018-08-07, 11:13 »
Tack!

Kanske värt att höra med dykarklubbarna i Lysekil - som ibland har gått ner till Amasis - om de någon gång har siktat ett annat vrak som skulle kunna vara en skonert på ca 100 ton.

7
Blue Bird av Hull / SV: Blue Bird av Hull (briggen Nymph)
« skrivet: 2018-08-07, 09:14 »
Gjorde nyligen en del efterforskningar om briggen Nymph. Dess förlisning och historia. Jag hittade lite om briggen Bluebird också.

Bland mina slutsatser:

- Briggen Nymph var inte från West Hartlepool eller Hull utan från Robin Hood's Bay. Den var registrerad i Whitby. Den var 81.5 fot lång och var registrerad för 186 ton (ursprungligen specifierad för 212 ton). Den var byggd hos S P Austin i Sunderland, 1847.

- Briggen Nymph tillhörde Storm-familjen, då en av Englands största redarfamiljer med huvudsäte i Robin Hood's Bay.

- Briggen Blue Bird hette egentligen Bluebird och var från St John, New Brunswick i nuvarande Kanada. Den hade ett tonnage på 145 ton.

- Pojken som överlevde var ca 12 år och inte 19 år. Han var sannolikt kaptenens son James Skerry Storm.

- Pojken överlevde genom att klamra sig fast i ett vant på stormasten. Inte genom att klättra i riggen. Hade han klättrat i riggen skulle han a krossats mot klipporna. Men genom att svänga i vantet nådde han ända upp till Engelsmanskleva.

- Pojken var inte surrad till rors.

- Nymph använde med största sannolikhet Colling & Pinkneys rullrev, dvs inte sviktade stumpar. Men termen kan fortfarande slentrianmässigt ha använts.



https://www.dropbox.com/s/yeg4no3i4bt94v3/Nya%20r%C3%B6n%20om%20Nymph_MartinHarnevie_r001_20180723.pdf?dl=0

8
Allmänt / SV: Rosalie...skonerten som försvann!!!
« skrivet: 2018-08-07, 09:02 »
Härmanö ligger mellan Tjörn och Skaftö. Hållö ligger utanför Smögen. Dvs öarna ligger på olika sidor om Gullmarsfjorden och Brofjorden.

Tovas Ungar ligger en bra bit norr om Härmanö. Om du hittar Lysekils hamn på ett sjökort och drar en 255° linje från hamnen så hittar du Tovas Ungar.

Skonerten bör då ligga i närheten av att annat vrak, nämligen Amasis som sänktes av en brittisk U-båt under 2:a världskriget.

Briggen Nymph (som Taubes Blue Bird egentligen handlar om) var en ca 200 tons brigg från Robin Hood's Bay i Yorkshire, alltså inte från West Hartlepool eller Hull som ibland uppgivits.

Vet du mer om skonerten Rosalie och var hon var registrerad? Ibland har skeppsregistrena mer uppgifter angående förlisningar.

Sidor: [1]