ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna användare har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lars Knubb

Sidor: [1]
1
Fantastiskt och klargörande. Tack igen!
Lars

2
Tack Maud för blixtsnabbt svar. Ja, Väddö kan man säkert utläsa. Och det ovanliga platsnamnet Massum skog hör ju verkligen till Väddö.
Sedan föreställer jag mig att praxis för avlidna främlingar rimligen borde vara att en begravning i annan än hemsocknen borde avspeglas i dödboken för 'bortasocknen', i det här fallet Väddö. När jag kollar Väddös dödbok så tycks nummerserien vara komplett men det finns ett tidsglapp mellan 15 juli och början av september 1839, just där jag förväntade mig att hitta Pellas Olof Persson.
Hälsningar
Lars

3
En bror till min farmorsfarfar hette Pellas Olof Persson och var född i Romma #12 1808-05-17. Han var fortfarande skriven på den adressen när han dog utom socknen av orsaken 'bråddöd', som jag tolkar dödsorsaken i Leksands dödbok. Dödsdatumet är angivet som 1839-09-05 men står sist i december för året 1839. Kan någon hjälpa mig att tolka handstilen vad gäller dödsort/socken.
Tack på förhand
Lars Knubb

4
Acklinga / SV: Skogsäng 1827 - Anders Gustaf Nilssons mor
« skrivet: 2018-09-19, 16:04 »

Mer källor:


5
Acklinga / Skogsäng 1827 - Anders Gustaf Nilssons mor
« skrivet: 2018-09-19, 11:48 »

Anders Gustaf Nilsson (AGN i det följande) föddes i Acklinga/Skogsäng 1827-11-27. Det verkar finnas motstridiga uppgifter i kyrkböckerna om moderns namn: Stina Svensdotter eller Stina Nilsdotter. Det är här jag behöver hjälp.
I dopboken för AGN anges Stina Svensdotter som moder.
Fadern är hursomhelst Nils Andersson i Skogsäng (1792-01-04 - 1831-04-07).
Året innan AGN's födelse finns en vigselnotering för Nils och Stina i Skogsäng daterad 1826-06-16.
Hennes föräldrar heter här Sven Magnusson och Britta Svensdotter.
[/size][/color]
Sedan börjar motstridigheterna.
Månaden efter Nils Anderssons död föds hans andra barn i Skogsäng, Lovisa (1831-05-03 - 1911-03-04). Den här gången heter modern Stina Nilsdotter.
Jag hittar inga noteringar om att den först namngivna frun har dött i 4-års-intervallet mellan de två barnens födelser. Inte heller att Nils Andersson gift om sig.
I HF 1821- och HF 1820- finns i en Stina Nilsdotter (född 1899-06-24) i Skövde (hittar jag f ö inte i Skövdes dopböcker), listad just under Nils Andersson. AGN och Lovisa anges vara son och dotter till denna Stina Nilsdotter.
Under de närmaste åren som änka gifter denna Stina Nilsdotter om sig med en Anders Johansson och denna nya familj (inkl Stinas barn AGN och Lovisa) flyttar runt i närliggande socknar (t ex 1937-04-06 Fröjered, Mobacken, Acklinga, Fridered nämns). I diverse husförhör framöver framställs AGN och Lovisa som barn till Stina Nilsdotter (så småningom blir Stina Nilsdotter änka för andra gången 1846, hamnar på undantag i Agnetorp/Viborg och dör där 1889-09-26).
Frågan är alltså: fanns två olika Stina (Svensdotter och Nilsdotter), som båda hade barn med Nils Andersson i Skogsäng inom en fyraårsperiod. Eller rör det som en och samma Stina - vem ligger i så fall bakom felen/motstridigheterna - prästen som skrev Svensdotter (och två felaktiga föräldrar) i dopboken och vigselboken, eller fel i HF? Eller är det Stina själv som uppgett varierande/vilseledande bakgrund? Eller är det jag som forskat snett?
Tacksam om någon kunde bringa ordning i förvirringen.
Lars








6
Bjursås / Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2010
« skrivet: 2009-12-04, 15:32 »
Stort tack Maj-Brith för informationen i ditt inlägg från 29 november.

7
Leksand / Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2009
« skrivet: 2009-08-06, 11:08 »
Hej igen Stefan,
jag tyckte mig kunna utläsa modernamnet Kerstin Israelsdotter i dödboken 1731-02 GID 2191.40.66100 för min ana Kerstin Andersdotter född i Hälla 1664. (Hennes make Per Mattsson har omedelbart föregående dödnotering). Betr Kerstin Andersdotter, se även nattvardsnoteringen 2191.108.59000 uppe till höger.  
Men min handstilsuttolkning är nog högst osäker.
Mvh
Lars Knubb

8
Leksand / Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2009
« skrivet: 2009-08-05, 21:20 »
Tack Stefan för snabbt tillrättaläggande (sorry att jag blandar ihop mina gurus:-).
Återstår i så fall att hitta en fader Israel i Leksand någon gång 1630-40 ca.
I Skommers renskrivna hfl för 1628 finns ju också en förnamnstatistik för levande vuxna i socknen år 1628. Där är siffran 0 för Israel. Fast prästens egen familj utsattes kanske inte för husförhör, och där förekom namnet Israel av tradition... Gåtan kvarstår om Kerstin Israelsdotters föräldrar.
Vänliga hälsningar
Lars Knubb

9
Leksand / Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2009
« skrivet: 2009-08-05, 16:36 »
Hej, jag söker ytterligare information om den Kerstin Israelsdotter som omnämndes i Stefan Jernbergs inlägg från 2006-04-15 ...Karin Andersdotter har jag dessa uppgifter: Hon var född i Hälla av Anders Olsson från Berg och Kerstin Israelsdotter från Mora... .
Min ana i Hälla heter Kerstin Andersdotter (f 1664, d 1731-02) och var av allt att döma syster till nämnda Karin.  
Någon som vet något om föräldrarna till Kerstin Israelsdotter? (Kanske hör det här inlägget snarare till Moras forum, men diskussionen började ju här:-)
Med vänlig hälsning
Lars Knubb

10
Ransäter / Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2010
« skrivet: 2009-07-28, 16:05 »
Tack Stefan för det snabba svaret och inriktningen mot Norra Råda, en ny bekantskap för mig!
Där finns verkligen ett föräldrapar, Håkan Olofsson/Olufsson och Ingebor (Persdotter ca 1712-53), som passar någorlunda. Paret fick enligt födelseboken åtminstome 4 barn i Stjärn: Per (1734!), Olof/Oluf (1735), Anna (1742), Kjerstin (1747).
Problemet är mismatchen i födelsedatum (1740 i dödboken). Detta försvagar länken en del.
(För ett andra kandidatpar: Håkan Olofsson i Torsby 1715-59 med Ingeborg Persdotter 1719-63 saknas uppgifter om någon son med namnet Per).
Vänliga hälsningar,
Lars Knubb

11
Ransäter / Äldre inlägg (arkiv) till 14 november, 2010
« skrivet: 2009-07-27, 12:46 »
Hej,
min ana i Nottjärnsängen Per Håkansson dog i juli 1803. I dödboken finns en födelsesocken angiven, som är svår för mig att tolka. Någon som är bra på handstilen? Står det Båda? Råda?
 

 
Hälsningar
Lars Knubb

12
Leksand / Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2009
« skrivet: 2009-07-23, 21:45 »
Tack Maj-Brith för upplysningarna om denna Knubb-gård i Berg. Tycks alltså ha funnits två med detta namn, i Berg och i Åkerö, vid samma tid. Någon som känner till något samband mellan personerna på respektive platser, eller orsaken till uppkomsten av gårdsnamnet Knubb i Åkerö?
Lars Knubb

13
Leksand / Äldre inlägg (arkiv) till 12 augusti, 2009
« skrivet: 2009-07-13, 20:24 »
Hej, kan någon upplysa om uppkomsten av gårdsnamnet Knubb för Åkerö nummer 24?
Under andra hälften av 1700-talet bebor familjen Magnus Bockman (från 1762 änkan Anna Christina Boberg) Åkerö 24. Inget speciellt gårdsnamn anges (mig veterligt) i HFL. Madame Boberg avflyttar 1798 till Tibble och dör 1804.
Fr o m HFL 1804 finns 2 nya familjer på Åkerö 24, ditflyttade från Gabrilsgården (Åkerö 27). Det rör sig om  
dels familjen Knubb Anders Ersson f 1758 i Västanvik enligt HFL och ingift 1787 i Gabrils-gården,  
dels min ana Knubb (Gabrils) Olof Ersson f 1779 i Åkerö 27.
Från och med nu anges gårdsnamnet Knubb för Åkerö 24 i HFL mm. Har gården hetat Knubb innan Bockman-Boberg-perioden? Fanns något ytterligare ägare mellan 1798 och 1804 som gav namnet Knubb? Kan det vara ett soldat-relaterat namn? I HFL 1777-87 för Åkerö 27 står det Erik Olsson 'Friare' f 1747 och 'sold friare' (vad jag kan utläsa) på faders-raden till min ana Olof Ersson.
Någon som har svar på mina undringar?
Hälsningar
Lars Knubb

14
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-07-06, 12:30 »
Tack gärna Birgitta!
 
Frans Larsson i Grådö tycks alltså ha gett upphov till prästnamnen Gradelius och Franzelius (sönerna till Olaus Fransisci Gradelius tycks ha kallat sig Franzelius).
 
Bland Cherstin Ekmans anfäder återfinns (enligt den citerade sajten) åtskilliga kyrkomän med liknande    namnkonstruktioner:
f    Andreas Nicolai Schedvimontanus (från Stora Skedvi) 1597-1652
mf   Stephanus Olai Bellinus (från Bälinge)  1560-1629
mff  Olaus Stephani Bellinus (biskop)  1539-1618
mfff Stephanus Andree  -1583
mfmf Elaus Laurenti  -1556
mmf  Olaus Canuti Helsingus (från Bollnäs)  -1607  
 
När det gäller hustrun till klockaren Anders Franzelius 1688-1734, så uppfattande jag (från tidigare diskussioner på detta forum) att det fanns två teorier:
(1) Kerstin Andersdotter från Västerdjupkärra, född 1687-11-13
(2) Kerstin Andersdotter från från Ingolsbenning, född 1684-09-14
Har något nytt framkommit som gör endera alternativet mer sannolikt än det andra?
 
Med vänlig hälsning
Lars

15
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-07-05, 15:23 »
Hej Birgitta,
min fråga från 8 juni om föräldrar till Anders Franzelius kanske blir ytterligare klarlagd via sajten
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=SHOW&db=janeur&recno=49734
Den Johan Olufson som nämnts i detta forum skulle kunna överensstämma med sajtens klockare Johan Franzelius (1665-1703), son till Olaus Fransisci Gradelius i Hedemora.
Vänliga hälsningar
Lars

16
Bjursås / Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2010
« skrivet: 2009-07-02, 19:09 »
Tack Björn för upplysningarna. Jag donerar gärna dokumentet. Ge mig en lämplig adress.
Lars

17
Bjursås / Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2010
« skrivet: 2009-06-30, 11:25 »
Hej,
finns någon som släktforskar om Rällsjöbo? Jag fann nyligen ett orginaldokument bland min farmors eferlämnade papper. Det har titeln Debets Längd för Rällsjöbo i Bjursås Sockn år 1790. Vad är en debetslängd - Googlesökningar ger knappast något svar - detsamma som mantalslängd?? Hursomhelst listas 11 huvudmän (med familjestatistik) och betalningsplan (över 4 kvartal) för 1790. Jag har mig själv veterligt inga släktband till Rällsjöbo, men kanske finns någon som är intresserad av denna information.
Hälsningar

18
Malung / Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2009
« skrivet: 2009-06-12, 16:21 »
Mer om Laurentius Andreae Fahlander 1580-1665.
 
Härmdagen fann jag Leif Mörkfors högintressanta och omfattande ANNA ERSDOTTER, f 1844 Östra Forss-utredning från 3 maj 2003, som bl a ledde till denne Laurentius Andreae Fahlander.
Jag tyckte mig kunna kedja in mig på personerna nummer 16 (Jacobs Lars Jacobson f 1711-01-08) och 17 (Karin Halfvarsdotter) i den utredningen, via mina anor:
 
mmmf Hans Danielsson f 1837-03-03 i W Forss (utvandrad till Folkärna 1864-09-19)
mmmfm Marit Ersdotter f 1809-11-22 i W Forss
mmmfmm Karin Halfvarsdotter f 1781-09-25 i Wallerås
mmmfmmm Marit Larsdotter f 1745-01-12 i Ö Forss (?)
Marit skulle då förhoppningsvis och rätt sannolikt vara dotter till personerna 16 och 17, jag saknar dock källreferens - går det att få hjälp?
Om mina länkar håller, så skulle jag alltså få en jättebonus genom att inludera Leif digra utredning.
 
Därtill, när jag sökte vidare på nätet beträffande Laurentius Andreae Fahlander, så fann jag bl a siten http://www.palmestal.com/gen/dalarna/Listor/Olof/lista.html (Olof Flanks anor), som kanske ytterligare något kan berika Leifs utredning. Jag klipper ut några citat:
 
3150 Laurentius Andreae Fahlander, född 1580 i Falan, Stora Kopparberget,
död 1665-02-06 i Malung. Kyrkoherde i Malung. ...
Född på St. Kopparberget o. 1580, död som kyrkoherde i Malung  
1665 6.2/22.4, son av skräddaren Anders Persson på Falan.  
Släktnamnet Phalander är taget efter födelseplatsen. Troligen har  
han gått i Västerås skola och möjligen var det han, som ligger i  
Upsala 1599 ff. 1606-12-20 inskrivs han i Wittenberg och är  
1608-03-05 respondent i Rostock. Efter återkomsten samma år blir  
han prästvigd och kaplan på St. Kopparberget, där han blir kvar  
till 1624, då han från pingsttiden (d.å. 16/5) är utnämnd  
kyrkoherde i Malung med tillträde så snart socknen betalt böterna  
för fördrivandet av företr. ... Mycket dramatiskt stoff följer...
Källor: Gunnar Ekström, Västerås stifts herdaminne, 1:2 s 544 ff.  
Gunnar Ekström, Västerås stifts herdaminne, II:1 s 559  
Muncktell, Westerås Stifts Herdaminne, II s 194
Gift 1614 i Stora Kopparberget med
 
3151 N.N. Vallensdotter (Svinhuvud), död 1653 i Malung. Bosatt i Malung.
Källor: Gunnar Ekström, Västerås stifts herdaminne, II:1 s 559  
Torsten Berglund  ...
 
6300 Anders Persson. Skräddare i Falan, Stora Kopparberget
Anfader till alla Falandrar i Finland och adelssläkterna Edelstam,
Tigerstedt och Wasastjerna.  
Var skräddare på Falan, då en liten köpplats, där sedan staden  
Falun anlades.  
Källor: Gunnar Ekström, Västerås stifts herdaminne, II:1 s 559
 
6302 Vallen Ingelsson (Svinhuvud), född i Varbo, Stora Kopparberget.
Bergsman i Gassarvet, Stora Kopparberget.
 
osv osv osv ända till
 
403328 Jöns [Swinshwow]. Bergsman i Höjen, Stora Kopparberg.
Levde 1386 då han fick fasta på Höjen och Stämnarbet, St  
Kopparbergs sn.  
Källor: Torsten Berglund
 
Själv är jag nybörjare som hobbysläktspårare. Ni som är erfarna, tror ni jag kan räkna in den här långa kedjan :-?
Undrar och hälsar
Lars Knubb

19
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-06-08, 18:22 »
Stort tack Birgitta. Mycket intressant var även argumentationen för och emot de två Kerstin Andersdotter-kandidaterna.

20
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-06-08, 13:34 »
Tack för klargöranden om denna Franzelius-dotter. Finns någon kunskap om Anders Franzelius föräldrar?

21
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-06-05, 21:08 »
Hej igen Birgitta (och andra). Detta inlägg handlar om familjen Franzelius (Frantzelia).
Det verkar som om min just funne anfader Jan Peter Lanngren har en Catharina Frantzelia född 1711-12-22 som mormor och en Anders Franzelius som mormorsfar. (Mellanliggande generation: Jan Peters mor är Anna Maria Norsten född 1744-02-07.) Ref GID 2372.44.24000, 2372.46.55600
 
A. Ett inlägg på ett annat forum ger/söker information om en Anders Franzelius i Odensvi som avled 1730, ref http://www.genealogi.se/dalarna/eftlys99.htm. Är det samme A.F. som levt i Norberg - hustruinformationen verkar inte matcha)?
 
B. På detta forum finns i februari 2003 en diskussion mellan Else-Marie D. och Egon R. om änkan Elisabet Frantzelia (efter Raminerstedt - eller skall det vara Reinerstedt, en släkt med flera kyrkomän???). Denna Elisabet - är det klarlagt hur hon var släkt med Anders Franzelius? Och vem var Raminerstedt?
 
C. På detta forum finns även en efterlysning från Else-Marie beträffande föräldrarna till Anders Franzelius hustru Kerstin Andersdotter. Vanns någon klarhet?
 
Mvh Lars

22
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-06-04, 18:48 »
Stort tack igen Birgitta. Denna felande Lanngren-länk gav genast ytterligare ett par generationer bakåt i tiden på platserna Östanmåssa och Hovgården.
Mvh  
Lars

23
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-06-04, 15:06 »
Tack Birgitta för snabbt svar om Jan Landgren.
Jag fann vigselnoteringen (1819-02-14) och platsreferens till Däljskogen.
På jakt efter husförhör i Däljskogen 1819 fann jag i Skrifvartägta(?) en annan Landgren född 1794, ref 2372.35.65000, kanske Jans bror/släkting. Jag fösöker nysta vidare även från denna person.
Jag tolkade det barns namn (som föddes 1797-04-03) som Johan-na, men tack även för detta uppslag, som jag följer upp.
Mvh Lars

24
Norberg / Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2009
« skrivet: 2009-06-03, 15:29 »
Hej, jag efterlyser föräldrarna (var vid försvinnandet välskräddade) till min mfmmf Sockenskräddaren Jan Landgren, vilken föddes 1797-04-03 i 'NBy' (anges även som 'Norberg By') och framlevde sitt liv på Norbergsadresserna: Morberget, Ingolsbacken, Halvardsbenning, Flängan och Hinsebo enligt husförförsböckerna (saknar livstecken/dödsinformation fr o m 1879).
Jan gifte sig 1819 med Katarina (Catharina) Jansdotter, född 1793-08-24 i Norberg/Rosendal, död 1867 i Hinsebo. Paret fick åtminstone 6 barn.  
Några Genline GIDs: 2372.5.1600, 2372.35.68200, 2372.5.6400, 2372.6.15500, 2372.20.51200, 2372.23.41000, 2372.26.24500,  
2372.57.67100, 2372.57.68300, 2372.66.24400.
Jag har inte kunnat spåra Jans födelsenotering. Ej heller något som helst om föräldrarna. Tacksam för tips.

Sidor: [1]