NULL Skriv ut sidan - Finnar i Dalsland

Anbytarforum

Titel: Finnar i Dalsland
Skrivet av: Liv S. Hansen skrivet 2007-07-14, 16:58
Karttuinen er et godt kjent finnenavn blant annet i Fryksände i Värmland. Slekten har på begge sider av grensen blitt forkortet til Kart i enkelte kilder. (Jeg er klar over den svenske slekten Kart som var fogder osv, de finnes også i Dalsland).
 
Den finske slekten KARTTUINEN er funnet ved Arnsjön, Norra Runnsjötorp, Sorktjärn, Södra Metbäcken i Östmark, Bogen og Kösstorp i Gunnarskog. Av slekten KARTUINEN kan nevnes at de er funnet i Axland i Gunnarsskog, Karttorp, Kvarntorpet, Norra Lekvattnet, Stensgård utskog og Södra Lekvattnet, Alle beliggende i Lekvatten, Fryksände. 
Som du skjønner skrives navnet med både en og to t'er. 
 
Fra Finnemanntallet Norge 1686 finner vi slekten Kartuinen på Gravberget i Hof sogn, Solør: Marit Erichsdatter Karten, 40 år barnefødt i Fryksdalen i Sverige av finske foreldre. 
Slekten er også funnet i Vinger og Eidskog i Norge. 
 
Jeg har selv en Påhl Påhlsson Kartuinen blant mine aner. Han slo seg ned i Tväråna i Östmark i slutten av 1640 åra, og kaltes også Kart i Domboka for Fryksdals härad. Han ble stamfar for en stor etterslekt.   
Tväråna eller Suhola på finsk ligger mellom Röjdafors og Mellmark. 
Navnet er foruten i Gottlunds förteckningar blitt beskrevet i bøker av Niclas Persson, Anna Forsberg og Jan Myhrvold. Nevnes må også Solør Slektshistorielag som har funnet mye om denne finneslekta.
 
Bjærtveten ligger ved Bäckefors, i dag Bengtfors kommun, i dag Västra Götalands län. Det blir vel Vedbo härad. Prøv et søk på Lantmäteriet. 
 
Hilsen Liv