NULL Skriv ut sidan - Hagelberg

Anbytarforum

Titel: Hagelberg
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2006-01-01, 01:59
För något år sedan hittade jag i en avliden medlems uppgifter på DISBYT mina båda släktingar Hedvig Margaretha Lundblad, född 1800 28/10 i Lungsund, och Christina Sophia Lundblad, född 1803 25/2 i Lungsund, döttrar av brukspatron Bengt Lundblad och Maria Neikter. Familjen flyttade 1804 till Bergs herrgård i Bergs socken, Kronoberg, där några ytterligare syskon föddes.
 
Maria Neikters mormor var Brita Stina Pemer. Familjen har diskuterats i tråden om släkten Neikter/Neiktern, och jag har nämnt det följande i tråden om Lundblad.
 
Hedvig Margaretha angavs gift med en Anders Hagelberg, *1783 i Reftele, ? 1857 i Tolg, son av Bengt Hagelberg och Judit Unnera, i hans andra gifte, och Christina Sophia blev gift med Adolph Lindwall, *1780 i Öjaby, ? 1843 i Reftele, som tidigare hade varit gift med Anders Hagelbergs syster Sara Elisabet.
 
Det märkliga var att båda systrarna angavs i de aktuella DISBYT-uppgifterna vara födda i Åryd, Blekinge, och möjligen angavs de också där vara barn till Olof Lundblad och Hedvig Sofia Netherwood, som troligen snarare är flickornas farföräldrar. Det paret gifte sig i Växjö 1745 20/8 och Wilhelm Lundblad var född 1764 1/8, där jag inte är säker på om jag har sett hans födelseförsamling eller om jag har missat att anteckna den.
 
Men släkt bör de vara, Hedvig Sofia Netherwoods bror Wilhelm, eller möjligen hans son med samma förnamn, står som fadder när Hedvig Margaretha av mina systrar döps. Wilhelm Lundblad är troligen Olofs och Hedvig Sofias son och uppkallad efter sin morbror.
 
I Kalmar läns herdaminne kallas Adolph Lindwalls hustru verkligen dotter till Olof Lundblad och Hedvig Sophia Netherwood, ett par som gifte sig 58 år innan hon föddes, och jag har för mig att jag har konstaterat att båda var döda när hon föddes. Fantastisk groda i ett herdaminne!
 
Hagelbergarna på bilden Niclas har skickat in ser onekligen ut att vara samma familj. Forskar du på dessa familjer, Niclas? Har du några uppgifter om barn till Anders Hagelberg och Hedvig Margaretha Lundblad?
 
Tack på förhand, och Gott Nytt År!