NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014
Skrivet av: Christian Hallbeck skrivet 2014-10-16, 21:47
Till sadelmakaren Bengt Ulberg i Borås har jag hittat fyra barn (Borås CI:3):
 
Lars, 1704, bild 83
Johannes, 1707, bild 97
Christina, 1709, bild 108
Sara, 1711, bild 117
 
De tre senare lever senare i Jönköping (se ovan); Lars i Borås.
 
Lars är liktydig med den sadelmakare Lars Ulberg, vars son, sadelmakaren Bengt Ulberg, verkade i Äspinge.
 
På dopet av Lars är en Abraham Wettersten närvarande. Han nämns även på s. 106.  
 
En Abraham Wettersten blev styckmästare vid Jönköpings gevärsfaktori 1718. Han uppges vara född i Västergötland 1698, och vid tidpunkten för avlagt mästarprov hemmahörande i Habo, Ebbarps torp.
 
Om födelseangivelsen stämmer, rör det sig alltså inte om samma person som Abraham Wettersten i Borås. (Kanke en son till denne.) MEN i Habo bor från omkring 1725 och framåt bildhuggaren Johan Ulberg d.ä.:s son, Magnus Ulberg; bildhuggare också han.
 
Habos kyrkobok är väldigt informationsfattig.
 
Jag vill minnas att det fanns en kyrkoherde Andreas Hagenbeck i Habo. Men jag har inte kunnat finna källan till denna minnesbild.
 
Däremot fanns det en Andreas Hagenbeck i Borås mellan 1690-1692, som sannolikt var präst (ärevördige och höglärde). Jag har i Borås CI:2 hittills funnit honom på sidorna 50, 62 (x2), 65, 66, 69 (med stavningen Hagelbäck), 71 och 73 (far).
_____________
 
Vem bokbindaren Jonas Ullberg i Jönköping är son till vet jag ännu inte.
 
Den Anders Ullberg i Jönköping som jag nämner i ett tidigare inlägg, var stockmakare.  
 
Vid faktoriet, förslagsvis.
_____________
 
Det skulle underlätta så att veta till vilken ort Johan Ulberg d.ä. flyttade från Velinga.  
 
Sonen Johan, gästgivaren i Hurva, och Abraham Hagelbecks hyresvärd, flyttade säkert med.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2014-10-16 23:12)