NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014
Skrivet av: Christian Hallbeck skrivet 2014-10-05, 17:52
Sitter och tittar lite i Jönköpings Kristina.  
 
Det var inte bara Sara Ullberg som gifte sig i denna församling. Även sadelmakarna Lars och Johan Ullberg gifte sig här: Lars 1731 (Jönköpings Kristina EI:1; bild 42) och Johan 1737 (bild 48).  
 
I likhet med Sara bosätter sig Johan i staden och får barn där.  
 
Ytterligare Ullbergs i Jönköpings Kristina omkring denna tid är mästaren Anders, bokbindaren Jonas (!), sadelmakargesällen Peter och jungfrun Susanna Ullberg.
 
Det är alltså inte omöjligt att det var här som sadelmakaren Bengt Ullberg levde och dog. Även om jag inte kollat upp det än. Vad som tyder på det är att Jonas och Susanna Ullberg är vittnen till dopet av en Johan Ågrens barn 1738 (Jönköpings Kristina C:4; bild 31). Minns nämligen att Bengt Ullbergs hustru hette Christina Ågren (Borås vigselbok).
 
Men det kanske intressantaste på ett i nuläget kuriöst sätt, är att det på dopet av Sara Ullbergs och Christian Dannerbergs son Samuel (!) 1733, närvarade en jungfru Anna Catharina Hockert (Jönköpings Kristina C:3; bild 197).
 
Jag erinrar mig nämligen Magnus och Pauls inlägg mellan den 26 juni kl. 19.57 - 27 juni 2013; där Magnus funnit en notering om att Mårten Hagelbecks mor föddes den 12 maj 1715; och Paul på familysearch.com finner en exakt träff på detta datum gällande dopet av en Anna Catharina Hokert i Jönköping...  
 
I Jönköpings Kristina för att vara exakt (Jönköpings Kristina C:3; bild 35).
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2014-10-05 19:37)