NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014
Skrivet av: Christian Hallbeck skrivet 2014-10-04, 14:18
Sadelmakaren i Äspinge, Bengt Ullberg, flyttade till socknen före 1777; varför vägen att nå honom genom inflyttningsattesten stängdes.
 
MEN: det finns ju andra vägar. Enligt en dopnotis från Äspinge födde 1777.10.31, kom ett av dopvittnena med samma efternamn som Bengts hustru, från Riseberga. (Äspinge CI:2; bild 146)
 
Och följdriktigt: I Riseberga gifte sig 1773.05.31 sadelmakaren vid Södra Skånska Regementet, Bengt Ullberg från Äspinge, med Maria Lagerman från Ruggered. Hans föräldrar var fadren sadelmakaren Lars Ullberg i Borås och modren Maya Hus[e]. (Riseberga CI:2; bild 118)
 
I Borås finner man att sadelmakarmästaren Lars Ullbergh och Maria Huus får en son, Bengt, 1732.05.16. (Borås CI:5; bild 680)
 
Dessförinnan förekommer sadelmakargäsällerna Johan och Lars Ullberg, samt jungfru Sara Bengtsdotter Ullberg, vid ett antal dop i Borås.
 
Sara Ullberg gifter sig i Borås 1730.11.08 med bagarmästaren i Jönköping, Johan Christian Danneberg. Saras föräldrar anges vara Sadelmakaren Sal. Mäster Bengt Ullberg, och modern Christina Ågren. (Borås CI:4; bild 36)
 
Jag gissar att Sal. står för salig, och att fadern vid tidpunkten är avliden.
 
Längre än så har jag inte kommit.
 
Detta känns väldigt långt ifrån Hagelbeck. Men jag försöker denna vägen finna ett släktskap mellan bildhuggaren Johan Ulberg d.y. i Hurva, och Abraham Hagelbeck; vilken uppehöll sig i Ulbergs hushåll i tre år.  
 
Jag menar via den Sadelmakare Bengt Larsson i Aplagård, som bevittnade dopet av bildhuggaren Johan Ulberg d.ä.:s son Lars i Velinga 1701.01.21.
 
För moderatorns kännedom, menar jag...  
 
Även om jag börjar förmärka en långsam avdrivning från den ursprungliga kursen...
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2014-10-05 13:04)