NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 november, 2014
Skrivet av: Christian Hallbeck skrivet 2014-09-30, 23:38
Beträffande Velinga, så har jag inte kunnat utläsa mer ur uppräkningen av de enahanda allmogenamnen (oftast utan efternamn; men med identitetsbestämmande ortnamn), än att den Sadelmakare Bengt Larsson i Aplagård som bevittnade dopet av Johan Ulberg d.ä.:s son Lars den 21/1 1701, kan ha varit far till den sadelmakare i Skövde, Lars Ulberg, som i sin tur bevittnade två dop i staden 1717 och 1720 (Skövde Stadsförsamling C:1; bild 148 resp. 160). I det senare dopet gällde det ett oäkta barn, där modern hette Ingrid Bengtsdotter och fadern Collin.
 
Jag snubblade mer eller mindre över dessa ställen i Skövde Stadsförsamling. Jag har inte genomsökt denna församling på något sätt.
 
I övrigt fanns det i Velinga 1682.03.14 en Abraham som fick sonen Lars. Mer än detta anges ej. Och detta betyder just ingenting.
 
Den sista noteringen om bildhuggare Ulberg i Velinga finner jag 1720. Därefter verkar han ha flyttat från socknen med sin familj. Ska vi gissa att flytten gick söderut.  
 
Varför hamnar sonen Johan i Hurva? Varför som gästgivare? Och vad gör Abraham Hagelbeck från Skarhult i det hushållet?
 
Avsluningsvis har jag tänkt en del på den där smeden i Fogdarp, Bosjökloster, Magnus Lindqvist, som Abraham i egenskap av gesäll ska ha varit i tjänst hos 1735 (förmodligen gick flytten därifrån direkt till Johan Ulbergs hushåll mellan 1735-1736). Han fick ju en son 1735, som gavs namnet Johan(nes).
 
Det är bara en tanke: Sonen som Johan Ulberg d.ä. fick i Velinga 1698, gavs namnet Magnus.
 
Fast här, då, återigen: Varför namnbyte från Ulberg till Lindqvist?
 
Jo, förresten: han blev ju antagen som regementshovsmed vid Norra Skånska Kavalleriregementet, Landskrona kompani, 1733. (Pauls uppgift från den 23 maj 2013)
 
Nåväl. Inte mycket.
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2014-10-01 00:16)