NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2013
Skrivet av: Christian Hallbeck skrivet 2013-07-03, 22:22
(Det här får bära eller brista! Ibland måste man våga för att komma någon vart!)
 
Det är förvånansvärt, egentligen, hur lite vi vet om Lars Hagelbeck före födelsen av dottern Sophia Amalia i Köpenhamn 1751. Var uppehöll sig karln? Enligt egen utsago till kungen 1771 befann han sig under 38 år på tysk botten - vilket vi vet är lögn! Enligt en obekräftad uppgift från 1955 hette hans första hustru Anna Christina Kohrtz. Om uppgiften stämmer: Var gifte de sig? Fick de några barn? När och var dog Anna Christina?
 
I Harlösa födelsebok nämns under september 1722 Ryttmästaren Khortz som fadder till ett barn. Vid tidpunkten måste han ha varit nyanländ från Björskog (U), där han bott mellan ca 1712-1721. Han uppehöll sig annars i Hällestad (M). Jag vet inte om Anna Christina var dotter till denne Petter Kohrtz?  
 
En notering som kan gälla Lars Hagelbeck (fastän jag betraktar det som mer osannolikt än sannolikt) är det faktum att det i mars 1742 föddes ett oäkta barn i Harlösa vid namn Anders. Modern var quinfolket Hanna Andersdotter, fadern lagvejen Lars Smidt på Lillö. (Jag tror att detta är efternamnet. Jag läste Lars Smeds först. Därav intresset.)
 
Jag vet inte vilket Lillö som avses; om halvön Lillö i Ringsjön (Bosjökloster), eller Lillö i Norra Åsums socken. Och en lakej - har jag kollat upp i detta forum - är en livréklädd tjänare, i synnerhet hos furstlig eller annan högtstående person.
 
Så jag slog på Lars Smidt i DDSS - och upp kom en ryttare vid namn Matthias Lorentz Smitt, som i Helsingborg 1725.12.21 fick dottern Anna Dorothea. (Vem modern är anges ej.)
 
Dessförinnan föddes i Helsingborg sonen Lorents 1721.06.14 (dopvittne till detta barn är bl.a. en Jöns Bengtsson) och dottern Catharina Margareta 1723.12.28.
 
Och med tanke på vad - du - Paul skrev om att Mattis Bengtsson under perioden 1709-1723 kommer att bo på olika hus under Skarhults gård, och då jag i övrigt inte vet om vi vet var han bor omedelbart efter det, eller om han periodvis bor på annan ort, så är temporära förflyttningar till Helsingborg inte osannolika, om han som ryttare låg i garnison där. (Med undantag av ett tillfälle i anslutning till dopet av första barnet, så förekommer inte Matthias Smidt som dopvittne i Helsingborg mellan åren 1720-1726.)
 
Därutöver får ju faktiskt Mattis, trots att han bor på olika hus i Skarhult, oss veterligt inga fler barn i denna socken. Likväl måste åtminstone Kajsa ha blivit född under denna tid. Var alltså? Dvs. det faktum att Mattis bor i Skarhult fram till 1723, innebär likväl att han får barn som föds utanför socknen (tyder f.ö. inte detta på att han var värvad soldat?). Så varför inte i Helsingborg?
 
Betänk vidare:  
 
att Dorothea Hagelbeck beräknas ha blivit född omkring 1725 (se Inger Glans inlägg den 2 mars 2013);
 
att Lars Hagelbecks i Sverige - vad vi vet - förstfödde son gavs namnet Lorentz Mattias (Gårdstånga 1756.07.07).
 
Härvidlag erinrade jag mig att det närvarade en ryttmästare Lorentz Frank vid dopet av Lorentz Mattias i Gårdstånga 1756. Vid dopet av Lorentz Franks eget barnbarn i Södra Sandby 1756.07.18 närvarade i sin tur inspektorskan Schmidt (Greta Elisabeth Hallberg); hustru till inspektor Daniel Schmidt på Skatteberga. Lorentz Frank var Lars Hagelbecks överordnade på Flyinge Kungsgård, när han tjänstgjorde där strax efter hemkomsten från Köpenhamn 1754. Vilken relation de i övrigt hade vet vi inte.
 
Avslutningsvis var jag nyfiken på vad som skrivits i denna Hagelbeck-tråd om namnet Smidt. Så jag skrev in Hagelbeck Smidt i sökrutan och fick upp Ingers inlägg av den 28 mars 2013; där hon (du) återger en förteckning över Asser Ohlssons och Gertrud Mattisdotters barn; och där man gällande dopet i Härslöv av dottern Dorothea kan läsa: Susc. Jägaren (Johan) Blombergs hustru Elsse Marg. Smidt äfwän häraf byen. Dvs. att Else Margareta Smidt var gudmor till dopföremålet i fråga. Vid dopet av nästföljande barn, Nils, är Else Margareta Smidts egen dotter Dorothea gudmor.
 
Måhända utgör allt detta bara en av slumpen generöst bistådd associationskedja, som kan punkteras genom en eller två slagningar i kyrkoböckerna eller militärrullorna. (Kanske är de enda intressanta frågorna vem Elsa Margareta Smidt var och vilken möjlig relation annan än den yrkesmässiga som Lars Hagelbeck hade till Lorentz Frank.) Men varför frångå ett invant beteende att yttra sig utan att ha tillräckligt på fötterna?  
_________________
 
Ovanstående text skrev jag för några veckor sedan. Men jag har dragit mig för att posta den, eftersom jag egentligen inte trott på vissa antydningar som nämns däri (kanske gör jag det fortfarande inte). När jag emellertid nyss skulle kolla en helt annan sak i den mantalslängd av år 1742 över Kristianstad stadsförsamling som jag tidigare publicerat i denna tråd (18 mars 2013), och vilken visar att Jöns Hansson Lund och förmodligen också Johan Hagelbeck detta år bodde i samma hus som visitören Nils Rosbecks änka - såg jag att en besökare Johan Smitt gjorde detsamma.
 
Enligt en bouppteckning från Kristianstad från 1705, hade denne Johan Smitt (vars far hade samma namn och yrke) en fem år äldre bror som hette Jöran.
 
Kan verkligen allt detta vara reslutatet av en slump?
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2013-07-04 00:16)