NULL Skriv ut sidan - Hagelbeck

Anbytarforum

Titel: Hagelbeck
Skrivet av: Christian Hallbeck skrivet 2014-11-28, 22:08
Jag tackar för det! Det ser bättre ut.
 
Eftersom jag inte kunde tyda namnen, KUNDE det ju hända att Pernillas förmodade (men inte bekräftade) syster Cecilia omnämndes vid dopet. Men så verkar inte ha varit fallet.  
 
Hon förbryllar lite, Cecilia Jönsdotter. Vad tror du? Föll hon i olycka efter maken smeden Hans Hanssons död 1710, och förde en flackande tillvaro i trakten?
 
Jag har funnit Cecilia Jönsdotter som qvinfolk i Gårdstånga 1717 och Odarslöv 1722. Även om det väl i fallet Odarslöv egentligen står Cecilia Jonsdotter? Om ens något av fallen avser vår Cecilia vet jag fortfarande inte.
 
Hur som helst så nämns hon väldigt sällan i samband med dop. Jag har bara funnit två notiser: i Igelösa i mars 1723 och april 1724. Och dessa tillfällen hör samman med att hon träffat och gift sig med Hans Jörgen Kiebba i april 1723, samt fått sonen Johannes i augusti 1724. I övrigt verkar hon medvetet exkluderad från fadderskap; även av barn och förmodade syskon.  
 
Tyder inte detta på att hon inte ansågs passande att vara fadder?
 
Jag menar: inte vid ett enda dop mellan 1730-1745 nämns hon, fastän hon bevisligen bodde i Igelösa under denna tid, som inhyst hos olika familjer.  
 
Dessförinnan nämns hon inte heller. Varken i Gårdstånga eller Igelösa. Fastän hon exempelvis inhystes hos linvävaren Jacob Sörensson i Igelösa 1718. (Jag minns inte hur det förhåller sig med Skarhult de aktuella fem åren. Men jag kan inte erinra mig att jag sett hennes namn bland dopvittnena där heller.)
 
Har du stött på henne utöver de tillfällen som nämns i denna tråd?
 
(Meddelandet ändrat av mouchette 2014-11-29 12:16)