NULL Skriv ut sidan - Hafström

Anbytarforum

Titel: Hafström
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2008-10-17, 00:52
Hej Tony!
 
Fredrik Johan Hafström dör i Glumslöv 1851 6/6 av bröstsjukdom, Landtbrukare Fr. Hafström, 47 år gammal, på Övre Glumslöv Nr 10.
 
Om barnen är det antecknat i Glumslövs husförhörslängd 1849-1851 att de blefvo ej mantalsskrefne 1851, men har ej uttagit bevis. De står inte som utflyttade, och när man kontrollerar hushållet till deras farbror Samuel Hafström i huset nr 178 i Helsingborg mellan åren 1851-1856, så hittar man inte de omyndiga barnen som boende där.
 
Dock dyker Emelie Beata Hafström (född 1837) upp hos sin farbror Samuel ett par år senare, då hon inflyttar från Kvistofta 1859 17/5 (tycker jag mig se att det står - men hon kan ej återfinnas som utflyttad därifrån detta år, varken i Kvistofta eller i annexet Glumslöv). I Helsingborgs stadsförsamlings lysningsbok kan man läsa år 1859:
 
År 1859 den 29 September uttog Handlanden Herr Anders Lindberg ifrån Lund, 25 år gammal, lysning till äktenskap med mamsell Emelie Beata Hafström å No 178 härstädes, 21 år gammal. Brudgummen ägde vederbörligt hinderslöshetsbetyg och bruden, hvars [...] samtycke var [...] nu närvarande äldste broder och giftoman Herr J. M. Hafströms bifall. Ingen hindrande slägtskaps förbindelse ägde rum, hvadan den begärda lysningen beviljades. Att så i sanning är och att inga laga hinder möta detta äktenskaps fullbordan genom lysning [...], intyga vid laga ansvar. J. Matt. Hafström. S; H; Hafström.
 
Det var alltså äldre brodern Johan Mathias och farbrodern Samuel som intygade att allt var ok inför vigseln. Emelie Beata flyttade efter vigseln till sin make i Lund 1859 22/11.
 
Dottern Theodora Fredrika Hafström (född 1846) dyker senare upp i Verum socken, där hon tänker gifta sig med husaren Bengt Andersson Kollberg. Lysning hålls 1881 21/8. Det har då noterats i lysnings- och vigselboken att:
 
Båda hinderslösa. Skriftligt samtycke för bruden ehuru myndig, från hennes närmaste anförvandt, Handl A. Lindberg. Ing. slägtskap. Wittnen: J.M. Peterson A.J. Löfström. Kollberg afwek orten före sista lysningen, och har sedan icke afhörts.
 
Den närmaste anförvanten, handlaren A. Lindberg, är den ovan nämnde från Lund, gift med Theodora Fredrikas äldre syster.
 
Jag hoppas att du nu kan komma vidare på syskonen Hafström,
 
med vänliga hälsningar,
 
Markus