NULL Skriv ut sidan - Haffenberg

Anbytarforum

Titel: Haffenberg
Skrivet av: Fabian Persson skrivet 2012-01-08, 13:25
Hej Anders,
 
Uppgiften om att Per Holmgren var kornett förekommer bara i sonens dödbok i Söderbärke 15 september 1795. Annars har jag kunnat pussla ihop följande. Sonen Christian anges vara född i Laholm antingen 1726 eller 1729. Någon Christian som passar in på detta har jag inte funnit i födelseböckerna förutom ett märkligt fall där en prästänka Magdalena Staaf från Lund passerar förbi Laholm och nedkommer 1729 med en oäkta son Christian. Att detta skulle vara Christian Holmgren är dock helt obevisat. Christian själv poppar upp som handelsbetjänt i Borås på 1740-talet och blir senare gästgivare i Dalarna.  
 
Det första ljus som faller över familjen helt säkert är när i Tjärby vigselbok 1736 Petter Holmgren kallas änklingen af Kiöpenhambn Petter Holmgren vid sitt giftermål med Sissa Larsdotter från Tjärby. Det antecknas också att Afwittringen efter förra hustrun blef skriftel ifr Kiöpenhamn upwist, at i dess bo, barnen och honom emellan, eij något til delning fantz. Följande föds en dotter Mätta Catharina i Tjärby. Från 1740 finns Petter Holmgren i Laholm socken i mantalslängderna. Uppenbarligen har han varit fattig. År 1746 står t.ex. alldeles utfattig, tigger wid huset och i byggden. I mantalslängderna beskrivs Petter Holmgren som gaml: krigzman år 1750. Om man kollar i mantalslängderna åren före hans död står sådant som hustrun död uti sept 1751. från huset i stor fattigdom, närer sig med tiggande. 1757 avlider han i Daggarp i Tjärby. Av bouppteckningen framgår att han är far till Christian Holmgren (som avstår från arv till förmån för sina halvsyskon). Dessvärre har jag inte kunnat hitta vare sig Petter Holmgrens bakgrund eller Catharina Haffenberg.