NULL Skriv ut sidan - Göthlin / Götlin

Anbytarforum

Titel: Göthlin / Götlin
Skrivet av: Kerstin Stiby skrivet 2008-01-10, 13:09
Tack snälla
Gösta var som sagt min morfar och jag har Lennarts bok här hemma där jag själv finns med. Vad jag är ute efter är lite mer kött på benen. Jag inser att det är svårt eller omöjligt.  
Men en forskare och musiker Dan Olsson från Säffle berättade för mig att han fått napp på Anna Göransson. Att hon verkligen är från Trankil och inget annat. Och att hon var piga och dotter till en piga.  
Det där med att Carl Henrik Geijer dog på resa är mer spännande än så han dog nämligen vid sin far Jakob Geijers begravning. Detta efter att ha gift sig med pigan Anna. De gifte sig i Åhus (inte på Krokstad som var brukligt). Bröllopet godkändes enligt släktlegenden av de vänliga föräldrarna. Men det tror inte jag på. Jag tror att Carl Henriks död just där och just då hade med spänningarna dem emellan att göra.  
Det som jag inte visste tidigare (och ingen annan heller) är senaste info från Dan Olsson om att Gösta och Signe fick ett första barn som ingen har känt till.
 
För att återgå till morfar Frans så tror jag att hans bror Erik var den sk Värmlands Jesus. Han vandrade i skogarna iklädd något enkelt. Han och Betty ligger båda begravda i familjegraven i Karlstad. Jag har varit lite osäker på Anton Göthlin men har läst något i morfars papper om två släktgravar. När kyrkoförvaltningen skulle ta bort gravar tog jag hand om Antons grav. Så den finns kvar. Det stod en enorm ek där med ett jordgetingbo i roten. Den togs bort och nu finns två vackra syrenhortensior där istället, dom som jag förälskade mig i redan när jag var barn och vi gravsatte morfar och mormor.
Att jag letar kontakter mellan Göthlin och Geijer beror på att jag uppfattar det som om min mormorsmor som inte tyckte om Gösta ändå sökte nytt hem åt mamma genom just Geijersläkten det måste finnas ett samband. Så lägligt för mamma och en sån tur hon hade. Hennes två äldre syskon for illa men jag tror att morfar hjälpte dom också.  
Morfars enorma hjärta sörjde med Gösta som inte orkade leva. Han tog med mamma till By kyrkogård där Gösta är begravd och berättade gråtande för mamma om hur hennes biologiska pappa dog.
Nu ska jag smälta allt och gransk alla uppgifter jag fått och leta samband i boken Släkten Geijer. det verkar som om jag fått så att det går att hitta nu.  
Det var roligt att få veta mer om Sanna, tack för det. Mamma talade alltid om de underbara nyårsaftnarna på Sanna. Morbror David Tholander slog upp fönstren och alla lyssnade till klockornas klang inifrån Kristinehamn.  
Sannastämningen finns kvar hos Tholandersläkten i Stockholm dit mamma gärna åkte.  
När mamma och jag var i Kristinehamn hittade vi efter mycket om och men Sanna som fanns kvar då för 15 år sedan men o så litet sa mamma.