NULL Skriv ut sidan - Göthlin / Götlin

Anbytarforum

Titel: Göthlin / Götlin
Skrivet av: Kerstin Stiby skrivet 2007-12-28, 20:04
Oj det var en hel del det där. jag blir både tacksam och lite rörd.  
Jag är förstås dotter till Margit deras adoptivdotter och minns så väl när morfar tog med mig på en promenad för att berätta om adoptionen. Men vi älskar er så mycket så det vore ingen skillnad alls om ni vore våra egna för vi älskar er minst lika mycket. Och de båda blev högt älskade tillbaka.  
 
Tack vare deras generösa sinnelag och deras vilja att mamma på intet sätt skull få det sämre hos dem än hon skulle ha haft hos de egna för tidigt döda föräldrarna (Margit var bara drygt 3 år) lät de henne med tiden prova på det mesta i konstnärlig rikting. Hennes mångbegåvning märkte de tydligen snabbt. Margit blev en skicklig pianist, skulptris och påbörjade en lovande karriär som skådespelare. Men till slut blev det sjutton böcker. Allt understöddes ivrigt av föräldrarna Göthlin.
 
Jag visste inte att bokhandeln låg i Hudiksvall.  
 
Så var det det där med Sanna. Mormor Britas bror David Tholander ägde ett bryggeri på Sanna i Kristinehamn. Är det samma Sanna tro?
 
Morfar ska ha lämnat armen när han insåg att krig (första världskriget) var en grymmare och blodigare hantering än han någonsin kunnat föreställa sig.  
 
Min morfar var för snäll för krig.  
 
Min morfar hade de blåaste blå ögon man kan tänka sig och han älskade långa skogspromenader med sina taxar. Och det gjorde mamma Margit också så de vandrade och vandrade i timmar i skogarna och mamma lärde sig allt om fåglar och småkryp och att akta och vörda livet om det så handlade om en skalbagge.  
Han gick med mig också och om det var kallt värmde han min hand i sin rockficka.
De flyttade till Stockholm när jag var på väg. Jag har hittat en notis i Kristinehamnstidningen där han kallas för hedersman. Det kan jag tänka mig säger min man som också minns honom.
 
Måste fundera lite mer på det där med anknytningen till Geijersläkten. Pappa berättade att morfar var en Geijerättling eller på något sätt släkt med Geijrarna.  
 
Leksell det namnet känner jag igen någonstans ifrån men jag hade svårt att hänga med på hur släktskapen såg ut(lite trög så här dags på dan).  
 
Ebba Vadsten som var morfars systerdotter minns jag väl. Hon var konstnär och fick uppdrag på en några offentliga platser. Minns inte på rak arm var.  
 
Jag har en del av morfars gruppfoton bla från Karlberg.  
Jag har tagit kontakt med krigsarkivet om dessa.  
Det måste väl var det bästa?  
 
Det här blev väldigt mycket.