NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2008-12-29, 23:01
Hej Göran!
 
Jag har själv en ana som vid vigseln 1761 stod som hustru (till skillnad från övriga damer i vigselboken det året, som stod som piga). Jag tänkte att prästen kanske bara skrivit fel, fram tills jag råkade snubbla över äktenskapshandlingar i domkapitlets arkiv som beskrev hur nämnda anas första make rymt från henne, och att hon då fick beviljat skilsmässa. En annan sentida släkting skilde sig från maken 1891, men stannade av någon anledning kvar i sin f.d. makes hem som hushållerska, utan anteckning i husförhörslängden om att de en gång varit gifta, så teorin om ett prydligt eftermäle är jag själv inne på. En skilsmässa på den tiden var nog ett stort nederlag, och säkerligen inget man skyltade med.
 
Jag gjorde ett försök att hitta något i Tabellverkets material på internet, för Hyby socken 1820-1830, men det verkar som att formulären står frågande när det handlar om en skilsmässa. Det finns nämligen alla möjliga sorters alternativ i formulären, änkling och ogift, änka och ogift, två ogifta, äktenskap som upplösts genom den ena makens död osv, men ingenstans har man kunnat välja alternativet frånskild.
 
I Folkmängdslängderna för Hyby socken 1820 och 1825 (de fördes tydligen bara vart femte år) finns dock alternativet Hustrur, som lefva ensamma - ett alternativ som väl skulle passa bäst in på Elna Maria. Tyvärr står där dock summan noll under båda åren, så vi får inget bra svar på frågan om skilsmässa. Mortalitetstabellerna ger lika få svar - 1821 ingicks i Hyby två äktenskap mellan en änkling och en ogift kvinna, fem äktenskap mellan en änka och en ogift man samt ett äktenskap mellan en änka och en änkling. År 1827 dog i Hyby sex änkor (till försvar kan som tidigare nämnt sägas, att alternativet frånskild alltså inte ens finns med i tabellerna).
 
Det blir väl till att undersöka domkapitlets skilsmässohandlingar, när övrigt källmaterial verkar tiga som muren angående en eventuell skilsmässa.