NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009
Skrivet av: Johann Trollencrona skrivet 2008-12-28, 20:34
Ang. Beata Lundell vid Häckeberga gård har jag för mig så här att vid tidpunkten för Catharina Fagerströms o Nils Grönwalls giftermål 1756 så vart Catharina skriven hos en Jacob Lundell, kommer inte ihåg hans yrkestitel men kan det varit vävare?
 
Ang. Catharina f. ca 1732?. Kan hon varit småländska? Fick ett svar ang. henne här på forumet. Kanske en släkting till henne var g.m. Barthold (Sewelius?), kommer inte ihåg namnet så här på rak arm.
Hennes flytt (o. även makes åtminstone t.-99...)
1.Bodde 1791 i Fru Alstad.
2.Bodde i Stora Slågerup (Slågarp).
3.Bodde 1799 i Fuglie hos sin son Rasmus och dennes familj.(se Fuglie no 24). Dock ej  
inskriven där i husförhöret...
4.Bodde 1802-04 hos sin dotter Johanna Maria och hennes familj i Svenstorps by gatuhus no  
   9 (se:Tullstorp AI:1 som innehåller Svenstorp.).
5. Flyttade från Svenstorp 1801 till Gärdslöv enligt attest (Svenstorps flyttningslängd.).
6. En flytt från Gärdslöv till Svenstorp. Detta är ett sannolikt antagande då attester saknas.
7.Flyttade med dr. Johanna Maria m. fam. till Sillesjöhusen, Gärdslövs år 1804.(Gärdslöv HII:1).
 
 
Ang. Johan Grönwall f.1766 i Vallby vet jag inte, kan ha missat?  
 
Ang. Nils Grönwall f. 1733 så var han brorson till ladufogden Johan i Fadderstorp.
 
Jag tycker att det var högst tillfredställande att Gert Påhlsson hittade Johan Olsson Grönwalls o Rasmus Olsson Grönwalls föräldrar, mkt intressant.