NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 januari, 2009
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2006-06-15, 09:23
Hej Måns
 
Du får hjälpa mig att reda ut en fråga som jag fick på grund av din förra insändare. Du skrev:
 
dessa var släkter som stammade från sämskmakare eller garvare i Ängelholm och senare i Ystad.
 
Men Vilhelm Ljungfors har med i sin utredning Grönvall Från Ystad till Ängelholm att den förste Grönvall i Ängelholm var en Lars Grönvall som föddes 1725-05-17 i Ystad Sankt Petri.
Han flyttade ifrån Ystad till Ängelholm någon gång 1752 och gifte sig i Ängelholm 1752-12-11 med Garvaren Trued Perssons änka Ingrid Kockum och tar över som Fellberedare.  
 
Lars Grönsvall och Ingrid Kockum fick sonen Trued den 18 september 1753, döpt efter hennes förra make. Trued Grönvall har de flesta Grönvalls i Ängelholm som anfader!  
 
Även Ingrid Kockum har intressanta anfädrar! Hon döptes 1712-03-23 i Helsingborg och hade föräldrarna Fällberedaren Pål Henningsson Kockum samt hans hustru Lucia Jönsdotter. Hennes bror Lars Kockum blev Sämskmakare och sedermera Rådman i Malmö. Lars Kockum gifte sig med Skönfärgaren Henrik Ruhes dotter Anna Christina Ruhe och är stamfadern till Kockums i Malmö!
 
Till min fråga. Vad har du för källor att Grönvalls i Ystad skulle ha kommit ifrån Ängelholm? Lars Grönvall, som jag skrev om här ovan, fader var Fällberedaren Christian Nilsson Grönvall som föddes troligen i Folkestorp, Hedeskoga omkring 1684. Hans föräldrar var Nils Jönsson och hans hustru Karin Nilsdotter. Christians bror var Jöns Nilsson Grönvall, döpt 1687-02-20 i Ystad Sankta Marias kyrka men född i Folkestorp, som blev tullvisitatör och Svarvaremästare i Ystad. De flesta av Grönvalls i Ystad har han som anfader.
 
Men Christian och Jöns föräldrar är dåligt utforskade Man vet att de fick en dotter Malena 1696-06-08 i Folkestorp men sen finns det inga fler uppgifter på dem.
 
Vad känner du till?
 
PS. Bäst att tillägga att jag själv inte släkt med någon Grönvall. Det var bara Nils Jönsson och hans hustru Karin Nilsdotter som jag blev intresserad av när jag sökte mina rötter i Folkestorp, Hedeskoga.