NULL Skriv ut sidan - Gröndahl

Anbytarforum

Titel: Gröndahl
Skrivet av: Peter Lund Kofod skrivet 2006-02-13, 00:02
Hej igen Eva & Mia!

Tak for de mange og gode oplysninger, Eva!

Jeg har fornyeligt modtaget en mail fra min kusine - det er hende der i første omgang har givet mig oplysninger om Thilda Grøndahl!
Nu har hun skrevet alt ned som hun har fået at vide om hende - men disse informationer er ikke 100 % pålidelige!
De er nemlig kun indsamlet med mund-til-mund metoden!!

Her er hvad hun skriver:


Mht. til vores tipoldemor, Mathilda/Thilda Gröndahl har jeg følgende oplysninger;
Hun var svensker, ugift (!!!) men havde 3 børn (2 drenge og en pige) - den ene dreng hed "Fritz". Min mor talte med sin mor, inden hun dødede om vores tipoldemor og de to drenge og i den forbindelse fik hun navnene på drengene. Hun skrev oplysningerne ned på en seddel (endnu én seddel !!!), som hun ikke lige kan huske hvor er henne.
Faren - som er den samme til alle tre børn - var også svensker. Han sejlede; var kaptajn eller styrmand. Det er lidt uvist om han var gift og havde familie et "andet" sted, i og med de jo ikke var gift, hvilket ikke var almindeligt på den tid. Men vores tipoldemor vaar heller ikke en almindelig, hun var stærk og selvstændig!
Jeg er i tvivl om drengene er født på Bornholm, men jeg mener bestemt, at oldemor Petra er.
På et tidspunkt rejser Matilda fra Bornholm og tager de to drenge med til København hvor hun bosætter sig. Oldemor Petra bliver sat i pleje hos en meget sød familie, sandsynligvis i Østerlars, hvor hun vokser op.
Tipoldemor Mathilda starter en "rulle-forretning" i København, hvor hun mod betaling rullede linned for byens borgere. Mathilda kommer ikke tilbage til Bornholm igen, hun bliver i København til sin død. På sine gamle dage får hun slidgigt i fingrene og har derfor stor hjælp af sin søster, som hun sandsynligvis bor sammen med.
Min mor kan huske, at hun sammen med sin søster Elly var i København og besøge deres oldemor; Mathilda.

citat - slut.


En ting er sikkert - ifølge kirkebogen er der hvertfald tale om 2 fædre!
Og endnu har jeg ikke fundet andet end 2 børn - en dreng og en pige! (Men måske finder min faster den seddel hun skrev alt ned på!?)

Men resten af hvad hun skriver kan jeg ikke indvende noget imod!

- Det må så have været Cecilia der har boet sammen med hende i Kbh. og hjulpet hende der?


Med venlig hilsen

Peter