NULL Skriv ut sidan - Gråberg

Anbytarforum

Titel: Gråberg
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2007-02-03, 11:58
I mitt register  förekommer namnet Gråberg många gånger, men jag tänkte fokusera på sammanhnget kring släkten i Ystad-Karlskrona-Kristianstad.
 
Örjan Werkström nämner översikten i Ystadsläkter under trenne sekler. Där leds släkten tillbaka till två troliga bröder, Niklas (c1681-1727) och Johan (c1671-1726) Gråberg, bägge boende i Ystad.  
 
Niklas' son Hans Jacob (1716-1777) är med sin hustru Anna Elisabet Knaust far till Anna Judita Gråberg f 1745, som Lars Hellgren nämner ovan.  
 
Johan har en son Fredrik (1717-1772) som blir tullnär i Karlskrona. Jag antar att det är den Fredrik Gråberg som Lars Hellgren nämner som far till Jacobina Gråberg f ca 1754 (kan du bekräfta, Lars?). Jag vill rätta Lars' uppgift om Jacobinas dödsår. Hon dör 1808 27/2 [DDSS] och det är maken Jöran Hoff som dör 1823.
 
Det finns ytterligare(?) en Jacobina Gråberg. Anna Judita f 1745 har nämligen också en syster med det namnet, född 1753 7/7 i Ystad. Är det helt klarlagt att det inte är denna Jacobina som gifter sig med Jöran Hoff?
 
I Färlövs flyttattester 1772 finns sedlar för både Anna Judita och Jacobina när de flyttar in till församlingen. Bägge kommer från Ystad, Jacobina direkt och Anna Judita efter 4 1/2 års vistande i Brännkyrka församling i Stockholm. Året innan (1771) flyttar också en jungfru Hedvig Catharina Gråberg från Ystad till Färlöv. Henne hittar jag inte i boken Ystadsläkter.