NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2005-08-22, 22:36
Marc
 
1 Brita omnämns med sitt patronymikon Månsdotter bl a vid Umeå rådstugurätt 1688 p 551 samt 1696 p 17. Det finns ytterligare belägg.
 
2 Ja
 
3 Måns Olofsson var uppförd i skattelängderna. När jag skriver står för hemmanet så betyder det att det är han som skattar för det.  
 
3b Du återkommer envist till att Britta var dotter till en Anders Nilsson åbo på Sanda skattehemman. Är denne Anders Nilsson samme person som Anders Nilsson Grubb enligt dina uppgifter? Jag har för ett antal år sedan gått igenom alla skattelängder som jag kunnat hitta för Umeå landsförsamling, utan att påträffa någon Anders Nilsson i Sanda. Däremot registreras Anders Nilsson (Grubb) i Grubbe från 1626.  
 
4 Snälla Marc. Jag tycker inte att det är jag som har bevisbördan när jag ifrågasätter uppgiften att Sandahemmanet skulle ha omfattat bl a halva Teg. Kommer den uppgiften från Lars Bäcklund? Vilka källor anger han i så fall? Sandahemmanet skattade för 1/2 mantal - hyggligt stort men inte mer. Byarna Öst- och Västteg omfattade som en jämförelse vid den här tiden 22-23 hemman med flera hemman som enskilt var större än Sandahemmanet.
 
Punkt