NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-08-22, 08:58
Tack Ann-mari för att du stärkte mitt självförtoende det är lätt när man har en databas på över 40.000 ättlingar att man inte alltid kollar sin källuppgifter,och då är det skönt att läsaren kan kolla inläggen själv och bilda sig en uppfattning.
Staffan jag acceptera utan att kolla dina uppgifter att du förmodligen hade rätt, men jag kolla några saker och genast kom det upp frågetecken?
 
1)Brita sand nämns i Umeå döds och begravnings bok att hon blev 96 år gammal död 5 aug 1735 och begravd 10 aug 1735. och i dom kyrkoböcker hon nämns är det som Brita Sand även i Vigselboken Nils Andersson Grubb. så var du får det ifrån att hon nämndes som Mårtensdotter undrar jag starkt överJag sa bara att hon borde heta Andersdotter men jag har inte sett hennes namn utan patronymikon.på vårtinget 1735 skulle Brita Sand 90 år talat om att hennes Britas farfader Olof Östensson ägt Sandahemmanet? för det första var hon 96 och dog i aug 1735 så var hon huvudtaget i hälsa för att befinna sig på vår tinget 1735. (den uppgiften finner ja inte så trovärdig men jag kan be min vän Ulf Lundström kolla upp tings protokollet eftersom han kommer åt det lättare än jag)  
 
2)Du nämner Olof Östensson uppförd i skattelängder 1607-1640 var det som ägare för sanda hemmanet ?  
 
3)Sen säger du att Måns Olofsson var ägare av sanda hemnanet under 1640 -1647 varför var han inte uppförd i skattelängderna då ? och att han helt plötsligt skulle befinna sig i roteI roteringslängd för 1647-1648 står det att Måns Olssons hemman i Ytterhiske är given under staden.  
Är det inte en konstig tillfäkllighet att Britta Sand var dotter till Anders Nilsson,åbo på Sanda Skattehemman,Umeå Lfs,Denne Anders sålde sin jord för 600 daler koppar mynt,som troligen ej gäldats förrän 1648,enligt uppgift omfattade Sanda skattehemmans mark större delen av den bivande staden Umeås områdensamt delar av Ytterhiske,Grisbacka,,Tavle,och halva Teg.Anders Blev Stadens första Borgare,1621 fick umeå Stadsprivilegier och all handel skedde i staden och då upphörde birlkarlsysslan dvs  Handel med Samerna  och Handel vid kusten. uppgift av Umeå Stads räkenskaper och adminstratslängd 1647-1648. Källa Lars Bäcklund,och Umeå stads historia av B.Stecks?n  
 
Lite extra info av källforskare som visar deras noggrannhet och det är väl varför jag sällan dubbelko0llar deras matreal.  
Nils Grubb hade ängat sig åt rätt omfattande handelsverksamhet och som rådman troligen bidragit till den då så unga staden Umeås utveckling,Stades Magistrat utgjordes av 4-5rådmän valda av ansedda Borgaresom levde av sitt borgliga näringsfång,om Nils föreligger knpphändiga uppgifter i en secifikation på umeå borgerskaps fiskeför år 1676har han noterats för 26 tunnor.  
Källa Lars Bäcklund,och Umeå stads historia av B.Stecks?n  
 
4 Du säger citatAtt Sandahemmanet skulle ha omfattat delar av Ytterhiske, Grisbacka, Tavla och halva Teg är helt uteslutet?
 
Inte enligt mina källforskare som jag redan citerat,hur stort mantal var det var Olof Östensson hemman och var det sanda hemman hurkommer det sig att du inte skriver ner Jordaboken som källa och skriver upp mantal alternativt storlek.  
 
jag vet att det jag har är lite tunt men tyvärr var din komplettering lika tun eller den lämmna  kvar en del frågor. mvh Marc