NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-08-19, 10:26
Hej Staffan ,jag får väl be om ursäkt att jag missförstod ditt inlägg ,  och jag har kollat upp de saker du frågat om.
 
Det blev som du sa lite otydligt med Brita!
 
1)Britta Sand var dotter till Anders Nilsson,åbo på Sanda Skattehemman,Umeå Lfs,Denne Anders sålde sin jord för 600 daler koppar mynt,som troligen ej gäldats förrän 1648,enligt uppgift omfattade  Sanda skattehemmans mark större delen av den bivande staden Umeås områdensamt delar av Ytterhiske,Grisbacka,,Tavle,och halva Teg.Anders Blev Stadens första Borgare, Genom Sin dotter Brita Sand Så blev han en av Stamfäderna för Grubb/Graan ,Grahn.    
Källa Lars Bäcklunds bok 700 anor under tio sekel, och Umeå stads historia av B.Stecks?n  
Umeå Stad Kyrkoböcker.  
 
2) Det var mer som ett påstående än fråga du säger att Anders Nilsson Grubb var gift tre gånger och hade mins sex barn, inte bara Nils.  
den frågan eller påståendet kan jag inte bemöta för jag vet inte något om det,du kan gärna räkna upp hans andra barn och fruar så kan jag komplettera min forskning.  
 
3)Jag skulle formulerat mej som i källan att Anders Nilsson Grubb Levde ännu 1674.
 
4)Brita Sand Som det står i de flesta handlingar kunde inte heta något annat än Andersdotter  
Brita Andersdotter Sand.
 
 
dotter Sand.