NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-04
Skrivet av: Staffan Bengtsson skrivet 2005-08-17, 19:48
Marc
 
Jag har inte kommit med klagomål - det var i vart fall inte min avsikt men om du uppfattar det så ber jag om ursäkt. Att se det som fegt och dåligt att hänvisa till en artikel som jag har skrivit tycker jag är en felaktig inställning. Jag blir själv glad när någon tipsar mig om artiklar. Alternativet i det här fallet vore att jag inte skulle ha skrivit något alls för jag har tyvärr inte tid att skriva ett längre inlägg och på ett fullständigt sätt kommentera, korrigera eller komplettera dina uppgifter. Men visst kan jag ge dig ett par exempel:
 
? Det du skriver om Brita är väldigt oklart. Menar du att hon var dotter till Anders Nilsson Grubb? Kan du belägga det? Någon Anders Nilsson har, enligt de olika skattelängder som finns bevarade, inte varit åbo på Sandahemmanet sedan det först omnämns 1539 till att hemmanet går upp i staden.
? Anders Nilsson Grubb var gift sannolikt tre gånger och hade inte bara sonen Nils utan minst sex barn.
? Du skriver att Anders Nilsson Grubb dog 1674. Han förekommer dock som levande i rådstugurätten under 1675, men hans arvingar listas i länsräkenskaperna 1675 varför han torde ha dött under året.
? Nils Andersson Grubbs andra hustru hette Britta Månsdotter Sand. Hon hade sina rötter i Sandahemmanet (därav namnet)
 
Du skriver vidare att jag jämför med vad du skrivit om 1300-talets Grubbe. Jag skriver inget alls om det. Du måste ha blandat ihop mig med någon annan.