NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-08-02, 15:21
Marc, vad är det för dokument som du påstår att kyrkoherdarna skickade in om sin ämbetsperiod till biskopen?  
Att något sådanat skett kontinuerligt och varit allmänt påbud ifrån domkapitlet till prästerna har jag aldrig sett eller hört talas om under alla år jag forskat (och det är 24 år nu). Att man däremot i efterhand, främst med start under upplysningstiden på 1700-talets mitt, summariskt började anteckna i ministerialböckerna vilka präster som tjänstgjort i socknen är en annan sak.  
Du tillskriver personer namnet Grubb som inte är belagda med detta. Vad jag förstår utgår du blint ifrån vad Bygdén och andra herdaminnesförfattare anger. Du förlitar dig även, vad jag kan utläsa i det du skriver ovan, att dessa personer bygger sina biografier på originalkällor.  Vad du inte verkar veta (eller ta till dig?) är att Bygdén mfl tillskriver många präster och deras barn släktnamn som de aldrig själva använt sig av utan är efterkonstruktioner i äldre sekundärkällor. Detta var vanligt av äldre historiker då de skrev biografier. Det är bara att titta i Peter Wieselgrens Biographiskt lexicon öfver namnkunnige svenska män, utgiven 1835 till 1857, så inser man hur opålitliga uppgifterna ifrån äldre historiker är.