NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-08-02, 13:56
Jag ser att  min fråga eller mitt inlägg var känsligt och man regerar starkt. Jag för står att man behöver vara källkritisk, som Gillingstam brukar vara i sin forskningsarbete.
och för att klargöra det så anser jag också  i sin egen släkt forskning att man behöver vara källkritisk jag har forskat själv i över 22år och i min kurser så ber jag dom noga skriva upp alla källor fråm microkorten.  
men tyvärr fatta varken Bo eller Michael min fråga! så jag tar om den det finns orginal dokument (Bo) från 1500-1600 talet skrivna av den kyrkoherde som hade sin ämbetsperiod och dom dokumenten samlas hos biskopen.likväl som övriga Kyrkoprotokoll så bevarades dessa orginal dokument i respektive stifit.är ni med så långt sen så har dessa orginal dokument blivit avskrivna  tex. av Bygd?n ett par hundra år efter (ja, Bo) Han är normalt källkritisk i all sin forskning,men vad jag tror så hade han fullt upp att samla och skriva av dessa orginal dokument,för att sen utge detta band böcker Härnösand stifts Herdaminne,att sen kolla varje uppgift han skrivit ned verkar för mej ett otroligt jobb och jag undrar om det ingick i arbetet men om ni säger det så skall jag inte säga emot. men en tanke äe att man  brukar Skriva orginal handlingar eller pergament Brev sen arkivera dom. det var Processen frågan är om dessa orginal dokumenten  är bland dom enda som visar att personen kallas Grubb,och man gör som ni avslår källan i okunskap och säger det är ingen orginal källa det är en bok trykt 1850 tal. så den kan vi inte ta på allvar då har man inte kunskap att bakom denna bok eller avskrift finns en orginal Dokument direkt från  Personens egen mun med denna kunskap har Herdminne tycker jag större källvärde.och jag vet att dett perspektiv är nytt för många därför värt att diskutera.tycker inte du det Bo? jag vet att du är noga med källor som Stads arkivarie,  vi har till och med mötts i linköping för många år sen när jag träffa Lars Bäcklund (han var min 7 männing) Michael jag brukar inte hacka på dej om källor jag skulle uppskatta det om du inte gör det på mej heller,du vet att jag använder källkritik ett exempel är när vi skrev om Gestricius här om dagen vi två är dom enda som svara på frågan och vi lämna källor titta tillbaka på det,så ser du att jag inte är så okritisk som du vill ha det till,utan idet här fallet handlar det om att belysa dokument som många inte känner till.  
En liknelse mickrokorten anses som orginal källa men i sjäva verket är det en avskrift eller avbild från orginal dokumentet födelseboken,men där har man kvar ett högt källvärde till skillnad från avskriften Herdaminne   /Marc