NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-08-01, 20:36
Bo jag har en fråga det säkert så att Gillingstam kollat vad du kallar orginal källor.tex Bågaskattelängd,Jordaböcker ect eftersom vi rör oss på mitten av 1500 talet.
 
Men när vi tänker på det så har herdaminne också orginal Källor och det var när kyrkoherde skrev om sin ämbetstid oftas på latin till biskopen i stiftet dom handlingarna är orginal,och har skrirvita av i olika stift av duktiga forskare
 
tex.för Härnösand har vi Bygd?n och för Lndköpinsstift Herdaminne är det Westerlund och Setterdahl deras Uppgift är vad jag förstår skriva av orginal handlingarna ord perfekt,inte att utreda om det som skrev ner stämde. så att sönerna Kalla sig grubb står säkert i orginal handlingen,Lindköping stifts herdeaminne del 1 sid 49 på Biskopar Petrus Caroli det är Nicolaus far som lämnat in orginalhandlingen.  
 
Sen tror jag att man kanske bara avände namnet Grubb vid speciella tillfällen som vid inskrivning som student ex vid Uppsala,Gävle eller var det nu blev.eller som berv från ärkebiskopen ect.  
sen vissa gånger var det inte alla i familjen som använde namnet Grubb.  
 
nu säger jag inte att du har fel,Bo jag bara belyser frågan från ett håll som sällan diskuteras.