NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2005-08-01, 16:08
Det Niclas påpekar är ju något som man alltid måste hålla ögonen öppna för. Under mina genomgångar av Linköpings stifts herdaminne har jag samlat på mig en hel del liknande korrigeringar. Ofta härrör anakronismerna från biografiska samlingar, ibland hopbragta redan på 1600-talet, men främst från 1700-talet, för vilka med de biograferade samtida originalkällor inte utnyttjats, och där det för samlaren varit viktigast att införa en släkt under en och samma benämning, vilket lett till retroaktivt släktnamnsgivande.
 
Att herdaminnet ger Nicolaus Petri tillnamnet Grubb är ju ingen motstridig uppgift till Gillingstam utan endast en följd av att Westerlund och Setterdahl inte bekymrat sig om att kontrollera några originalkällor, vilket däremot givetvis Gillingstam gjort. W/S var ingalunda okritiska (i varje fall inte Setterdahl, vars arbetsmetod jag kunnat studera i hans kvarlämnade papper i Linköpings stiftsbibliotek), men deras utbildning i och kunskaper om källkritisk forskning var rudimentära (jfr Gerhard Hafströms recensioner av delar av herdaminnets fjärde band i PHT runt 1930, där även Erik Meurling - som övertog herdaminnesutgivningen - får en del välförtjänt kritik). Utbildade historiker med höga krav på akribi, som Gillingstam, kan givetvis inte jämföras med exempelvis Setterdahl. I sammanhanget är det ju oerhört viktigt att lämna egna spekulationer åsido; dragna slutsatser skall kunna underbyggas med källmaterial och redogörelse för hur slutsatserna nåtts.