NULL Skriv ut sidan - Grubb

Anbytarforum

Titel: Grubb
Skrivet av: C-G-A Bartholomew skrivet 2007-12-27, 20:40
Hej!
 
Jag söker föräldrarna till en Kyrkoherde vid namn Israel Jonae Ostrogothus(Grubb) född circa 1600,gift 1623-09-21 i Nyköping med Sophia Johansdotter Kempe,f 1604-01-06 i Jäder,Israel dog i 1634-02-07 i Floda,Strängnäs,jag har en gammal upg att han skall vara en son till Johannes Prytz men jag kan ej finna en källa som styrker det,nedan finns mer info som jag har samlat ihop,från herdaminnen mm,han är väl född i Östergötland med tanka på att han tog namnet Ostrogothus,och kan troligen kopplas via manssidan eller kvinnosidan till Grubb släkten,
 
Kyrkoherde i Floda pastorat av Strängnäs stift, furstlig hovpredikant
 
Israel Jonasson Grubb, furstlig hovpredikant hos pfalzgreven Johan Kasimir samt på Stegeborg i Östergötland 1622 hade han blivit änkedrottning Elisabeth's hovpredikant och förblev i hennes tjänst fram till hennes död 1625,
 
Kvitterade 1623-12-15 den av änkedrottningen Kristina skänkta Bröllopskosten
 
1628-03-16 begärde han att domkapitlet skulle utfärda fullmakt för honom som Kyrkoherde i Floda,enligt Aurelius så skede inte detta förän 1629,
 
Han beseglade som Kyrkoherde i Floda 1630 års boskapslängd med namn och sigill,En sol och två stjärnor jämte en tredelad pyramid med bokstäverna IIG.
 
1630 utsågs han till preses vid följande synod 1632,
 
Senare kyrkoherde och rector scholæ i Torshälla
 
Ligger jämte sin dotter i Floda kyrka mitt för Sakristidörren
 
Israel Jonae Grubb skrev in sig som Ostrogothus vid Wittenbergs Universitet 1614-08-06
 
sägs vara en son av Johannes Prytz (Johannes Nicolai eller Hans Claesson Prytz) (son av Claes Hansson Prytz Kyrkoherde i Söderköping. Prost. Född i Örebro 1550 24/6, ? 1637 7/11 i Söderköping,och Elisabeth Mattsdotter ? 1637 11/8, dotter av kyrkoherden i Västra Husby pastorat Mattias Petri och Anna Danielsdotter Grubbe samt syster till assessorn Peder Mattsson
 
Tacksam för hjälp
Mvh
Gillian