NULL Skriv ut sidan - August Karlson, hjemsted Dalsland, emigrert fra Oslo 1891

Anbytarforum

Titel: August Karlson, hjemsted Dalsland, emigrert fra Oslo 1891
Skrivet av: Hans Mathisen skrivet 2003-11-21, 18:22
Min morfars bror het August Karlsen, født i Botne, Vestfold, Norge i 1872. Hans far var fra Ärtemork i Dalsland og het Carl Magnus Anderson, født 1828. Carl Magnus hadde vært gift i Sverige, fått flere døtre, men ble enkemann i 1867. Han flyttet deretter til Botne, Norge, men bragte ikke med seg noen av sine døtre.
 
I Botne ble Carl Magnus gift med Inger Marie Sjulsdatter, født 1839 i Lardal, Vestfold. Hun ble mor til August. (Hun hadde ytterligere 5 sønner, men de er foreløpig uten interesse her). Inger Marie døde i Botne 1880 og Carl Magnus ble dermed enkemann for annen gang. Siden er ikke hverken Carl Magnus eller sønnen August gjenfunnet i Norge, hverken i folketellingen for 1900 eller som død og begravet i Botne. 
 
Men 10. april 1891 emigerer en August Karlson, 19 år, med hjemsted Dalsland i Sverige, fra Christiania (Oslo) med skipet Montebello, til Amerika. 
 
Min hypotese er nå at Carl Magnus og sønnen August kan ha reist tilbake til Carl Magnus's hjemtrakter i Dalsland en gang etter at Carl Magnus ble enkemann for annen gang, og at det kan være sønnen August, født i Botne, Norge, som emigrerer til Amerika via Christiania i 1891. 
 
Mitt spørsmål blir derfor: kan August Karlson gjenfinnes i noen slags emigrantregister for Dalsland/Sverige? Og kan det i så fall tenkes å finnes opplysninger der om hans fødested og/eller foreldre eller annet som kunne bidra til en nærmere identifisering av ham?