NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-10
Skrivet av: Eva Leksell skrivet 2000-01-09, 19:33
I Gefle och dess slägter av Erik Sehlberg finns en del Grijsar, bl a i del 1:3 s 217-220 (KB-exemplaret). Där står om Anders Persson Grijs och Gunilla Nilsdotters son Erik Andersson Grijs att han var målare i Göteborg . Hade flera barn derpå orten. Det står också att han är nämnd som vägare i Gävle 1632 (fast där kan man undra om det är samma person). Sehlberg har alltså inget om att han var stadsmålare i Gävle, men det behöver ju inte betyda att han inte var det.  
 
Borgmästaren Anders Persson Grijs i Söderhamn var enligt Sehlberg son till Peder Jönsson eller Hansson Grijs, klockare i Gävle. Det är lite kryptiskt med hans patronymikon, för det verkar som om denne Peder skulle vara son till Margareta Andersdotter Grijs gift med herr Jöns, kyrkoherde i Nätra. Men i vilket fall som helst kan denne borgmästare i slutet av 1600-talet inte vara son till Peder Andersson Grijs i Grisbacka som sägs vara född 1549.
 
Sehlberg får ingen riktig ordning på alla. Emedan Grijs slägten är vidlöftig vill man herefter visa en Genealogi på dem som man med säkerhet vet, ehuru den blifver ganska ofullkomlig, den är utdragen efter en som finnes i Gest. Hels. Nations Biblioth. i Upsala. (Där syftar han väl på Glysisvallur.)  
 
Sedan upptäcker jag att bland dem Sehlberg inte kan placera finns min skeppare Jakob Andersson Griis, som blev borgare i Gävle 1699 23/10. Men i de anteckningar jag har efter min pappa var han son till Anders Nilsson Griis, som var son till Nils Andersson Griis, som var son till Anders Persson Griis och Gunilla Nilsdotter (se ovan). Detta blir för mycket att reda ut nu så det kanske jag får återkomma till senare.