NULL Skriv ut sidan - Grimsköld

Anbytarforum

Titel: Grimsköld
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2007-11-30, 21:59
Min ana Carl Grimsköld är lite gäckande. Men på flera ställen anges det att han varit sjöartillerist, och i hans dödsnotis anges att han var från Karlskrona. Eftersom det där fanns en varvsmålare med efternamnet Grimsköld som gifte sig 1792 med Ulrika Nåtberg (inte Nätberg) så fanns det en möjlighet att Carl var son till denne.  
Efter tips av Vanja Jonasson så tog jag kontakt med Björn-Åke Pettersson på SVAR-projektet i Kallinge. Han har registrerat bouppteckningar från Karlskrona och hade vänligheten att sända mig det han hade om Grimsköld med ingifta släktingar.  
Det visade sig då att varvsmålaren hette Daniel i förnamn, samt att han när han dog inte hade några bröstarvingar. Han kan alltså inte komma i fråga som far till Carl.  
 
Denne Daniel bör var identisk med ovannämnde (i tidigare inlägg) Daniel, f 2/5 1751 i Sanna, Vintrosa. Enligt mitt förmenande så är min Carl identisk med den son Casper som föddes 13/6 1786 till Daniels bror Nils (Johan Niclas) (f 15/1 1753 i Sanna, dp 16/1).  
Casper blev tidigt faderlös (15/11 1789) och följde -- tillsammans med en bror och en syster -- modern i hennes talrika flyttningar fram tills hon bildade ny familj (hon fick en son Olof 25/4 1793 i Dedetta, Frykerud, och var då gift med Nils Olsson (f 1771 i Dedetta); sen fick de fyra barn till). I en av husförhörslängderna så tycker jag mig se att namnet Casper ändras till Carl, och på nästa ställe där den faderlösa familjen dyker upp så finns det inte med någon Casper, utan då står det Carl. Födelseåret för denne är detsamma som tidigare stått för Casper, 1786.  
Därefter har jag inte lyckats följa honom, men om min identifiering och tillgängliga uppgifter är korrekta så dyker han upp i trakten igen senast i slutet av 1824, efter att ha varit sjöartillerist i Karlskrona under en tid.  
 
Hälsningar, Mikael!