NULL Skriv ut sidan - Grimsköld

Anbytarforum

Titel: Grimsköld
Skrivet av: Mikael Persson skrivet 2006-11-07, 12:37
(Av Erik Ploetz - fredag den 20 maj 2005 kl. 19.27)  
 
Hej!  
Ja, mina Grimsköldar tycks inte platsa i inläggets ursprungliga fråga om resandefolk men de är mer eller mindre militärt knutna och dessa förde nog en vagabondtillvaro i krigstjänst och när inte hustru och barn var närvarande. Men om man ser till deras boplatser från Grimschöld och några generationer framåt så är dessa hopklumpade i triangeln Segerstad-Arvika-Ölme. Alltså Kristinehamn, Ölme, Frykerud, Arvika, Brunskog, Mangskog. Från Ölme har min forskargren sedan flyttat för gott till Söderhamn i Gävletrakten och namnen blir då Nilsson, Mård, Fuhre, Grimschöld. Man ägde Statt i Söderhamn i tidigt 1900-tal. Släkten var kända i Söderhamn/Gävleregionen under 1900-talet. De återanvände alltså namnet Grimschöld.  
Ja, jag ville bara ge litet glimtar av släktens utveckling och hoppas fortfarande på ytterligare goda tips om denna Grimschöldsgren.  
Att det inte är lätt med Värmlandsforskning har jag tidigare fått erfara i min egen släkt med namnen Allström och Rutensköld, men till slut löser dimmorna upp sig, men givetvis finns massor av ? ändå... Se DIS forskarnr.13212.