NULL Skriv ut sidan - Gravander

Anbytarforum

Titel: Gravander
Skrivet av: Hugo Larsson skrivet 2011-11-02, 08:21
Jag tänkte bara kommentera Iren Larssons inlägg från 9 december 2008 om denna fråga fortfarande är aktuell.  
 
Anders Andersson Gravander (1689-1716), som var gift med Anna Maria Biörnhufvud, född 1690 (enligt Centrala soldatregistret) och död 1735, kom från gården Graven i Kyrkefalla och var född i samma socken vilket framgår av vigselnotisen från 1714-08-24 (Kyrkefalla, C:1, sid 312). Han var av allt att döma son till rusthållaren vid Graven Anders Torstensson (ca 1649-1736) som i sin tur var son till Torsten Svensson (omnänd i dombok 1627 och död före 1679) i Graven vilken i sin tur var son till Ingeborg Larsdotter (död efter 1654) i hennes första gifte med Sven Jonsson.  
 
Ingeborg var i sitt andra gifte med ryttmästaren Jon Månsson Jon i Graven (stupad 1640) anmoder till den adliga ätten Biörnhufvud (Jon skulle enligt Elgenstierna ha adlats men hann inte detta före sin död varför sonen istället fick detta adelskap efter att ha meriterat sig krigiskt). Ingeborg var farfars mor till Anna Maria vilket innebär att Anders Gravander var syssling med sin hustru. Möjligen kan släktskapet och Anders militära ambitioner förklara varför Anna Maria gifte sig oadligt. Hon gifte senare om sig och bildade familj med adelsmannen Carl Ulfsköld (1699-1770)
 
Den centrala källan (som jag för egen del har refererad i andra hand) för sammankopplingen mellan de båda släkterna är Kåkinds härads dombok där fast egendom enligt arvsrätt från Ingeborg  Larsdotters första gifte anges ha varit utförd den 5-6 juni 1654 (då hon fortfarande levde). Den som fick mig på spår i denna fråga och som har hittat uppgifterna i domböckerna är Urban Bäckström, Mjölby som har forskat mycket kring denna släkt.
 
Anders Andersson Gravander som var korpral och stupade i Oslo 1716-03-17 tog sig namnet från släktgården Graven och var alltså inte släkt med de andra släkterna Gravander. Anders Gravander hann på det 1,5 år han var gift sätta två döttrar till världen. Det enda till vuxen ålder överlevande barnet; Britta Maria Gravander (1716-1760) var den sista som bar släktnamnet.
Hälsningar  
Hugo