NULL Skriv ut sidan - Gravander

Anbytarforum

Titel: Gravander
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2007-06-18, 18:32
Jag försökte se om någon av de mycket få Gravander som finns i Folkräkningen 1890 kunde föras tillbaka till mellanled som kunde höra ihop med dessa Gravanders, men det verkar inte så. De som finns är Stina Elofsdotter Gravander i Arvika, född 1835 i Älgå, hemmansägare Erik Axel Gravander i Viby, född 1839 i Hallsberg, predikant Nils Edvard Gravander, född 1858 i Arvika och hemmansägare och handlande Skoglar Gravander i Gestad i Västergötland, född där 1852.
 
De båda sistnämnda var båda födda utom äktenskap, så där kan respektive än så länge okände biologiske fader vara någon okänd släkting, det får jag i så fall återkomma till. Stina Elofsdotters föräldrar kallas bara Elof Månsson och Britta Bengtsdotter när hon föds.
 
Erik Axel föds däremot 1839 25/1 i Hallsberg som son till torpare Erik Nilsson Gravander, i sin tur född 1810 24/9 i Hardemo som son av husar Nils Gr. Gravander vid Ormesta i Hardemo. Denne sistnämnde född 1784 i Kräcklinge enligt Hardemo hfl, men jag finner honom inte där. Det kan onekligen vara en nära släkting till de Gravanders vi känner i Filipstad/Örebro-trakten, men behöver förstås inte alls vara det.