NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2007-01-17, 21:00
Då var jag tillbaka....
 
Hittade böckerna jag läst 1988 i magasinet på biblioteket. Fortfarande många osprättade sidor i de volymerna. Hur som helst;
 
Krigskollegii Historia, Biografiska anteckningar
1630-1865 av Johan Kleberg, Stockholm 1930.
 
Johan Eggertsson Giers, son av den bekante historieskrivaren Aegidius Giers och Ebba Gyllenax. Studerade vid Uppsala universitet, inskriven 27/10 1642, kassör och kontrollör på acciskammaren, 1657 kammarskrivare i krigskollegium, 1665 avsked. Gift. Barn: Eggert, döpt 14/4 1648 Katarina.Giers gjorde tillsammans med sina bröder Göran och Per upprepade framställningar hos K. Maj:t att komma i åtnjutnade av ersättning för de utav dem till svenska staten överlämnade, av fadern skrivna krönikorna.
 
År 1685 inlämnade Giers en skrift till konungen med anhållan om hjälp ur Vadstenafonden eller av kyrkomedel. Han sade sig icke kunna arbeta på grund av dålig syn och hörsel och styrkte med intyg från kyrkoherden i Maria Magdalena, att han och hans familj var gudfruktig och använde sig utav salighetsmedlen.
 
Vi får då följande familj;
 
Aegidius Giers/Girs, född 1583, död 1639. Gift  
Elsa (Ebba) Gyllenax, död före 1645.
 
son:  
Johan Eggertsson Giers, född uppsk. sen. 1629, död efter 1685.
 
son:
Göran (Eggertsson) Giers
 
son:
Per (Peder?)(Eggertsson) Giers
 
son:
Olof ?!
 
Om teorierna skall stämma borde här också finnas en son Olof, som får sonen Peder Olofsson Giers, kamrerare i Göteborg. Då ingen Lorens heller nämns här, vilken enligt Svenska Släktkalendern skall vara född 1635 och stamfader för Göteborgssläkten kan han också vara son till någon av de andra bröderna, eller är han också son till Olof i Göteborg.  
 
Man får här komma ihåg att bröderna nämns i samband med att man begär ersättning för faderns verk vilka de (bröderna) lämnat över. Jag antar att fadern då är död och att det tidigast kan ha varit efter 1639 vilket år fadern dog. I sådant fall är det inte så konstigt om inte Olof nämns då han med största säkerhet redan är avliden. Maria Pedersdotter Gjers omnämns redan 1640 18/6, Kungliga Hovrätten i samband med sin styvfader Per (Peder) Börjesson, broder till Nils Börjesson adlad Drakenberg. Hennes mor är alltså omgift senast 1640, om maken avlidit finns det nog något sorgeår här också.
 
Om man ponerar att Olof är född mellan 1612-1614, då skulle modern vara 18 resp. 20 år. Han skulle teoretiskt kunna få Lorens omkr. 1635 och dotter Maria runt samma årtal.  
 
En sammanhållande länk i familjen är familjens yrkesbanor. Elsa Gyllenax far var också kamrerare och hade också ett passande förnamn Peder. Aegidius Girs kallas också Laurentii vilket insmyger ett Lars eller i förfinad form Lorens bland barnen. Kamreraren i Göteborg får en son som heter Olof Pedersson Girs och är kamrerare i Münden. I Lorens släktled finns det många Olof och Johan.
 
Hoppas det finns fler än jag och Patrick som är intresserade av den här familjen,
 
Vh
 
Bas