NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 januari, 2011
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2007-01-16, 22:12
Hej igen Patrick,
 
Nej, jag har inte lyckats knyta ihop alla Gjersar. Att jag inte tänkt på att knyta ihop Maria Pedersdotter med denne var för att jag hade en uppgift på att hennes far hette Per Börjesson. Det visade sedan vara hennes styvfader. Visst är det så att det är Peder Olofsson Gjers, kamrerare i Göteborg (källa?). Hur som helst verkar han vara avliden en bra bit före 1640 vilket är det år Maria nämns i samband med sin styvfader. Maria hade också en bror vid namn Olof Pedersson (Gjers) som var kamrerare i Münden och avled där 1651.
 
De Girs/Gjers i Göteborg är förmodligen släkt men frågan är hur? I de olika forskningar som finns om släkten är de äldsta leden osäkra. Det som genomgående berättas är dock att stamfadern för Gjerssläkten skall vara Egidius Girs, den kände krönikörskrivaren i Stockholm. I Elgenstierna skall han vara född 1583 och död 1639 och gift med Elsa Gyllenax, före 1627, vilken var död före 1645.
 
Vi får väl anta att han var gift ett bra tag före 1627, före 44 års ålder. Han kan även varit gift flera gånger då Elsa Gyllenax far, Peder Nilsson, adlad Gyllenax var född 1574 enligt samma källa, vilket i sin tur betyder att dottern Elsa skulle var född tidigast runt 1614 och själv få barn runt 1634. Eftersom hon var avliden före 1645 blev hon bara runt 31 år gammal. Gifte hon sig 1627 var hon bara 13 år gammal vilket i och för sig inte är helt ovanligt, men yngre än det har jag inte hittat.
Hennes far började också som kamrerare och hette dessutom Peder vilket passar bra här, men bevisar inget.
 
Maria Pedersdotter Gjers bör vara född mellan 1625-1635 och kan då inte vara dotter till Egidius Girs och Beata Gyllenax, såvida inte Egidius varit gift en gång innan och fått en son vid namn Peder omkring 1600 vilket skulle vara fullt möjligt. Är det någon som vet om mannen ifråg varit gift mer än en gång? Det verkar så.
 
Det blir ännu knivigare när man kommer till Egidius Giers, döpt 1648 i Katarina Församling och gift 1:a med Catharina Wernle, född 1658, död 1690. Denna gren hänvisas också till samma anfader men är son till en Johan Gjers enligt Kammarkollegiets personalia. Att Egidius Giers med största sannolikhet borde vara släkt med Egidius Girs d.ä. känns trovärdig med både det ovanliga för och efternamnet, men återigen hur? Åter igen en son Johan, född i början på 1600-talet,i ett tidigare gifte?...Johan Giers var konrollör vid acciskammaren enligt Kammarkollegiet.
 
Förutom Johan finns också Göran Peter (Peder) och Olof Gjers/Girs nämnda i samma källa.
 
Allt för idag,
 
B-A Stenqvist