NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012
Skrivet av: Inger Holmqvist skrivet 2012-12-16, 19:40
Bäste Stefan! Du tänkte rätt i ditt senaste meddelande. Det är Maria som är min farfars mor. Maria Gerner gifte sig med Johan Mårtensson i Fjelie 1851. De fick 2 barn, Elna f. 1853 och Johan f. 1862. Elna var ogift och fick inga barn. Johan (min farfar) gifte sig med Hanna Andersdotter i Uppåkra 1896 och de fick bara 1 barn Johan Eric f. 1897(min far). Tyvärr har jag inga släktingar på min fars sida. Dock är vi 3 syskon som i sin tur har barn och barnbarn, så släkten har inte dött ut.
De 3 nämnda äldre generationerna ligger alla på samma begravningsplats i Uppåkra.
 
Följande uppgifter om Daniel Johansson Gerner har jag fått genom en kontakt via Disbyt och han säger sig ha hämtat uppgifterna genom mormonreg. och Emibas.
Daniel skulle ha gift sig i Pommern, Tyskland 1846 med Eva Hilkenbach, f. 1827-12, död 1895-07-08. Han skulle ha emigrerat till Sydamerika 1850-06-24. Om det var med eller utan hustrun vet jag inte. Obs! Dessa uppgifter har jag inte själv kollat.
 
Några uppgifter från dig hade jag faktiskt ingen aning om.
1) Att Anna Elisabeth föddes i Uppsala Domk.församling 1742. Av vilken anledning letade du i den boken? Bodde dom där då? Den Anna Lisa som står upptagen i Ekeberga förs. var väl född 1748? Den första Anna Lisa kanske dog och sen döpte man nästa dotter likadant.
2) Att Andreas Gerner dog 1757 i Lenhovda socken (Wägerhults norregård) och att ännu en son Johannes föddes och dog 1758 (också Wägerhults norregård)
Jag trodde att Johan Wenzels familj bodde på Kosta Bruk.
 
Var Daniel Gerner är född vet jag inte heller, men i Ekeberga AI:1, sid. 421, har någon skrivit till född på Kosta och längre ner på sidan på Hans Chr. Görner står det född på Wägershult.
 
Till sist för denna gången: Var kan man hitta dokumentationen om Kungsholm och Nøstestangen?
 
Vänligen Inger}