NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012
Skrivet av: Stefan G. Ivars skrivet 2012-12-12, 15:35
Hej Inger!!
 
Så roligt att det blev lite nytt liv här. Skulle även vara roligt att se vilken gren du kommer ifrån. Jag gissar att det finns en Ljunggren eller en Hyllén på vägen? Enligt mina fynd så försvann Daniel, alltså klockarens son f. 1820, till USA 1850, och efter det har jag ingen aning om hur det gick för honom. Vet du? Jag sökte väldigt ihärdigt efter allt jag kunde hitta om dessa personer för en tid sen, så till slut var jag tvungen att pausa lite.  
 
Vill börja med att tacka för uppgifterna om dottern Elisabeth och Anders Österström. Detta kände jag inte till. (Har ett vagt minne av att jag kan ha stött på hennes namn när jag letat efter andra ur familjen Gerner i Kalmar - främst Johan Fredrik f. 1793 -, men inte kunnat bekräfta att det rörde sig om henne). Jag undrar hur det gick för systern Helena. Ett mysterium för mig är också, som du skriver, vad som hände med lille Johannes efter föräldrarnas död 1790 och fram tills han dyker upp igen i Skåne. De första spår jag hittat av honom efter det är i Uppåkra husf. 1808-1816, och efter det i Lunds domkyrkoförs. 1810-13.  
 
Vad gäller vår gemensamme anfader glashandlaren CARL i Lenhovda, så är jag inte helt beredd att 'köpa' det du skriver. Vet inte varför frågan om hans namn blivit så viktig för mig, men av någon anledning kan jag inte vila förrän jag fått klarhet. Jag har plöjt igenom ett flertal böcker efter uppgifter, bl.a. den av Fogelberg & Holl, och är väl bekant med att han här heter Carl Johan. Om jag inte minns fel står det även här att alla tre sönerna Johan Friedrich, Carl och Daniel, ska vara födda i Tyskland. Är detta möjligt? Familjen kom till Kungsholm ca 1741, och då var sannolikt Johan Friedrich redan född i Tyskland. Systern Anna Elisabeth föddes den 13/9 1742 i Uppsala domkyrkoförs. Där efter vet jag inte vad som händer förrän 1747, då de kommer kommer till Kosta. Kan man ha varit tillbaka i Tyskland under denna period? I så fall är det möjligt att Carl föddes där. Vad gäller sonen Daniel så är det flera släktforskare som menar att han var född i Kosta den 19/10 1755. I födsloboken finns dock inget tecken på detta. Däremot föddes en David, son till glashandlaren Castholm & hustrun Anna Maria på denna dag. Är det andra som slarvat eller jag som har missat något?? Den 30/6 1757 dyker glasritaren med fam. upp i Lenhovda förs. då sonen Andreas Gerner (f. 1749) dör. Detta verkar inte heller någon ha upptäckt. Följande år, 1758, föds och dör även en son med namnet Johannes i Lenhovda. (En andra Johannes föds i Kosta 1762). Kan man dessförinnan ha varit tillbaka i Tyskland en andra gång? Eller har man varit i Norge, där det skrivs att glasritaren Elias Gerner varit med och byggt upp bruket i Nøstetangen?
 
För att återgå till frågan om Carls namn så verkar det för mig besynnerligt att han skulle heta Carl Johan, när denna benämning bara finns på ett enda ställe, en husförhörslängd som dessutom är överkryssad och ofullständigt ifylld, medan benämningen  Carl Gustaf finns på fyra eller fem olika ställen, både i födsloböcker från Lenhovda, vigselbok och som dopvittne i Kosta. Är det då inte mer logiskt att det är Carl Johan som är följden av 'den mänskliga faktorn'? Min teori har varit att prästen eller klockaren (eller vem som nu kan ha varit ansvarig) har förväxlat Carl med yngre brodern Johan(nes) Christopher, och sedan skrivit till Carl i efterhand och slarvigt dragit ett streck över Johan. Är det möjligt att detta husförhör även legat till grund för Fogelberg & Holl? Det är så klart möjligt att det finns material där ute som jag inte haft tillgång till och som bevisar att han faktiskt hette Carl Johan, men jag skulle väldigt gärna vilja ta del av det innan jag låter mig övertygas. När det gäller föräldrarnas namn så råder också en del förvirring kring hur man ska skriva dessa korrekt. Jag för min del brukar skriva Johannes Wentzel Gerner (Johannes blir ju både 'Johan' och 'Hans' i kortform, och han har kallats för båda i olika texter. Wentzel misstänker jag har någon koppling till den kända glasfamiljen med detta namn. Enligt forskaren Mikael Ottossons bok Sohlberg & Surdegen så ska det ha funnits ett släktskap mellan familjerna Gerner och Wentzel. Vet dock inte hur han funnit belägg för detta påstående). Hustruns namn tror jag ska vara Elisabeth Christina Kleinsteuber. Denna stavning på efternamnet finns i födsloboken från Lenhovda och då det är ett 'regelrätt' tyskt efternamn är det nog mest sannolikt att hon hette så. (Det märkliga Kleenstuywer som inte går att finna i något annat sammanhang är nog, liksom 'Giörner', snarare resultatet av en stackars smålänning som försöker stava på tyska).
 
När det gäller familjen i Lenhovda/Ekeberga finns det väl knappt en sida jag inte letat igenom men jag undrar ändå om jag kan ha missat något. Till exempel om det finns någon bouppteckning från någon av familjerna i Lenhovda. Hittade aldrig någon över Carl (nöjer mig med att kalla honom det ;-)) och Maria Pehrsdotter, men har inte letat så noga efter någon lämning från hennes föräldrar eller syskon. Jag har hittat bouppteckningar över så väl Johan Friedrich som Daniel Gerner, och f.ö. även en för klockaren Johan Gerner i Fjelie. De kan ju ibland avslöja intressanta detaljer.
 
En annan fråga som jag brinner för att få svar på gäller den omtalade glashandlaren i Norrköping, Hans (Johannes) Christopher Gerner. Uppgifter om honom går att finna i Blacksta så tidigt som 1741 i samband med en födelse. En förlossning som också ledde till moderns död. Därefter finns han i Lindesberg och senare i Norrköping. Sista spåret jag hittat av honom är dock från 1756 eller '57 då han står som 'gipsmakare' i Ystad. Det faktum att han dyker upp som vittne i Kosta och att han även döper en av sina söner till Elias, vittnar ju om att även han troligen är besläktad med oss.  
 
All upplysning mottas med stor iver och tacksamhet! Och som sagt, jag är även jätteintresserad av att veta mer om klockarens grenar neråt. Särskilt sen detta kommit att bli något av en 'favoritgren' i släkten.
 
MVH
 
Stefan