NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012
Skrivet av: Inger Holmqvist skrivet 2012-11-26, 15:47
Hej!
 
Min farfars morfar är Johannes Gerner f. 1787-01-04 i Lenhovda och senare klockare i Fjelie, död 1827-02-25. Hans far är Carl Johan Gerner och hans mor Maria Pehrsdotter  
Jag har utan tvivel kommit fram till att Carl Johan är tredje barnet till Johan Winzel Gerner och Elisabeth Kleenstuywer. Carl Johan och Maria gifte sig 1773.06.30 i Lenhovda (CI:1, s. 223). De fick 2 barn medan de bodde på Kosta Glasbruk, Johan f. 1773 och Elisabeth f. 1776,. De flyttade 1776 till Lenhovda, Nöbble mellangård, som var Marias barndomshem. Äldste sonen Johan död 1776 i dec. på Nöbble m.gd.  
I Lenhovda socken föddes sedan Johannes 1779, död 1781 och Annika f.1781, död 1784, Helena f. 1784 och Johannes f. 1787. Tre barn är döpta till Johannes (Johan) därför att både fadern och farfadern heter Johan (Johan Winzel). Äldsta dottern är döpt till Elisabeth efter farmodern. Att Carl Johan på några ställen i kyrkoböckerna fått heta Carl Gustaf tror jag blivit fel pga den mänskliga faktorn eller slarv.
Jag vill också hänvisa till boken av Fogelberg och Holl (se inlägg från Anne Minken ovan!).
Där står att man sommaren 1742 började med endast tyska yrkesutbildade glasarbetare. Från början endast 4 mästare Johan Eder, Johan From, Christopher Schytz och Anewald Waltzer samt Pottaschesieder Johan Banholtz. De närmaste åren efter befann sig ett 20-tal tyska glasritare och mästare där. I boken finns en förteckning över glasarbetare i olika svenska glashyttor. Här nämns, förutom Daniel och Friedrich Gerner också Carl Johan Gerner samt att han arbetat där 1759 - 1775.
När han flyttat till Lenhovda, Nöbble mellangård står han omnämnd som glashandlare i husförhörsböckerna.
 
1790 inträffade en tragedi i familjen då både Carl Johan och Maria dog inom samma vecka. Återstod dottern Helena 6 år och Johannes 3 år. Vart tog dessa barn vägen sedan? Är det någon som vet? Ja, Johannes kom ju som vuxen till Skåne. Men åren dessförinnan? Både hans morfar (Pehr Johansson) och morbror (Johan Persson) var klockare, så dessa måste på något vis påverkat honom i hans yrkesval.  
Systern Elisabeth Carlsdotter Gerner har jag lyckats hitta. Hon gifte sig 1801-10-25 i Kalmar slottsförsamling (CI:1, sid. 497) med sjömannen Anders Österström. De fick en son Johan Gustaf 1802-08-01 (Kalmar stadsförs. C:6, s. 469). Anders Österström dog 1804-05-19 (Kalmar stadsförs. (EI:2, s. 229). Därefter har jag tappat tråden.
mvh
Inger