NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2012
Skrivet av: Stefan G. Ivars skrivet 2011-08-05, 14:01
Rättelse: Carl Gerner föddes 1744. Hustrun Maria Pehrsdotter samma år. De dog också inom dagar från varandra i februari 1790. Yngste sonen Johannes (senare klockare Johan Gerner i Fjelie) var då bara tre år gammal. Makarna Gerner hade flyttat från Kosta till Nöble Mellangård någon gång före 1776, eftersom dottern Elisabeth är född i Lenhovda detta år. Makarna fick sedan ytterligare fyra barn: Johannes (f. 1779, död 1781),  Annika (f. 1781, död 1784), Helena (f. 1784), och Johannes (f. 1787).
 
En äldre son, Johan, född 1773, förekommer i Ekebergas (Kosta) födslobok. Samme Johan återfinns sedan i Lenhovdas dödbok från 1776. Jag har inte lyckats utläsa dödsorsaken.
 
Det är alltså  mycket sannolikt att Carl Gerner är ett av syskonen i första generationen som växte upp på Kosta. På fyra ställen har jag sett honom benämnas 'Carl Gustaf', så varför han står i Ekebergas husföhör som 'Carl Johan' har jag ännu inte listat ut.
 
Det ska tilläggas att Kosta glasbruk inte invigdes förrän 1742, så de två äldsta syskonen Johan Friedrich (f.1740) och Anna Lisa (f.1741) är antagligen INTE födda på denna ort. Uppgiften ovan om att Elias Gerner och sonen Johan W Gerner jobbat på Kungsholm åren 1741-42 stämmer säkert bra med verkligheten. Jag har dock inte lyckats spåra några födslar dit ännu.
 
En annan sak som förbryllar mig är att om man tittar på födslouppgifterna kring glasritare Gerners (som ska vara Johan Wintzel Gerner) alla barn, hittar jag flera olika benämningar på mödrar till dessa barn (ingen hänsyn tagen till de olika stavningarna på namnet Gerner):
 
Andreas (f. 1749 till mäst. Gerner och Johanna Christina)
Hans Chrisopher (f. 1751 till Joh Gerner och Elisabeth Klenstuywer)
Johan Christopher (f. 1752 till mäst Joh Gerner och Catharina Gerner)
Rebecca (f. 1760 till Catoliquen Gerner och Lutheran Lisa (?) Gerner)
 
Hur ska man tolka detta?  
 
Om Kosta glasbruk kan man läsa följande (wikipedia): De första glasblåsarna kom alla från Thüringen i Tyskland. De tyska glasblåsarna släppte till en början inte in några svenska glasblåsare, och det skulle dröja 50 år innan svenska namn återfinns bland dessa. I dödboken från 1772 står: Glasritaren Johan Jörner Catholique 50 år. Dessa uppgifter kan vara ledtrådar till släktens härkomst.
 
Bifogar nu en notis ur födelseboken från 1744. Trodde först att den gällde Carl Johan Gerner, men sedan sedan han egentligen verkar ha hetat Carl Gustaf, har jag ingen aning. Personen som bokförde födslar under dessa år lär väl inte heller ha varit klassens ljus när det kom till välskrivning, vilket inte gör saken lättare. Hur som helst gäller den Christ: mäster... och Cathtarinas... på Kosta...nomine Johan...[Giörner?] Någon som kan hjälpa mig att se vad det står?
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/332792.jpg)