NULL Skriv ut sidan - Geringius

Anbytarforum

Titel: Geringius
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2016-01-12, 21:36
Under 1600-talet framträder ett antal olika präster i Södermanland med efternamnet Geringius. De två tidigaste som jag har noterat är Andreas Nicolai Geringius 1635-1687 i Nyköping samt Olaus Arvidi Geringius d 1670 i Tunaberg. Namnet är så pass ovanligt att jag misstänker att dessa två är släkt med varandra. Deras fadersnamn talar för att de med största sannolikhet inte är bröder men de kanske kan vara kusiner?
 
Enligt en uppgift som jag har hittat så är Andreas Nicolai G i Nyköping son till en Nils Andersson, d 1674 i Gäringstorp, Västra Vingåker. Med tanke på att Olaus Arvidi G är gift med Anna Olofsdotter från grannsocknen Österåker (dotter till länsmannen Olof Hemmingsson i Säby, omskriven av Sten von Euler-Chelpin) så ligger det nära till hands att även Olaus har sina rötter vid Gäringe eller Gäringstorp i Västra Vingåker.
 
Finns det någon som har forskat på dessa familjer och sitter inne med mer information om dem. Kan till exempel Nils Andersson i Gäringstorp vara bror till en Arvid som i sin tur är far till Olaus?
 
/Martin