NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2008
Skrivet av: Kerstin Stiby skrivet 2008-01-12, 00:49
Hej
Jakob Geijers far hette Salomon Gottschalk 1727 - 1794. Han var stamfader för Geijersläktens Krokstadgren.
Jakob var son till Bengt Gustav som räknades som den förste Geijern i Sverige och var grundare av Uddeholms bruk. Nu talar man om en Sebastian som kan ha varit far eller farfar - eller något - till Bengt Gustav men det är väldigt grumligt. Bengt Gustav var fö gift med Ulrika Tranea som drev Uddehoms bruk en längre tid efter Bengt Gustavs död.  
Även Jakob gifte sig med en duglig kvinna, Betty Wästfeldt. Hon målade akvareller, men inte enbart, för med båda fötterna på jorden tog hon itu med svälten under ett antal mycket magra år genom att utverka arbetstillfällen i uddeholms parken. Kunde på så sätt avlöna personer som sökte sig till Hagfors för att tjäna lite pengar till mat.
 
Jag måste verkligen tacka alla för hjälpen med Vera. Antar att vad som än hände borde hon fått behålla sina förnamn och finns hon inte så är hon nog död och begraven.  
Hon föddes faktiskt på samma dag som min äldsta dotter. Min mamma, Veras syster mao föddes den 1 september. Undrar om föräldrarna Geijer tänkte på det då 11 år senare när mamma föddes.  
Jag funderar i alla fall lite på varför de båda som inte hade någon anknytning till Småland åkte dit för att föda barn. Det ser konstigt ut.
Göran hur är du släkt med Geijersläkten?
Mvh
Kerstin