NULL Skriv ut sidan - Gartman / Gardtman

Anbytarforum

Titel: Gartman / Gardtman
Skrivet av: Stefan Lundell skrivet 2012-06-14, 21:06
Hej Harriet,
 
Det var jag som skrev den ursprungliga frågan om Jonas Gartman, vilken Anna Bergek svarade på. Jag håller med dig om att han troligen inte har några kopplingar till Gartegårdssläkten.
 
Vad gäller Gartman i Värmland, har jag inte forskat så mycket, men ändå hittat lite till sedan jag skrev min fråga: Utöver Jonas, fanns det en Catharina Eriksdotter Gartman (1705 - 1758), som 11/3 1736 gifte sig med bruksbokhållaren Anders Åhman från Ramsbergshammar. Giftermålet skedde i Filipstad, och i vigselboken står det noterat att hon var från staden (Filipstad C:4 (1699-1717) Bild 49 / sid 87). Vid tillfället kallades hon endast Catharina Eriksdotter. Namnet Gartman dyker dock upp senare, då familjen flyttat till Östra Fågelvik (ex: Östra Fågelvik AI:3 (1751-1760) Bild 73 / sid 134). Det är också i Östra Fågelvik hon avlider 1758.
 
Intressant nog hette Jonas Gartmans äldsta son Erik, varför jag sedan tidigare har ansett det som troligt att han var son till just en Erik. Då även hans hustru, Maria Nyquist, ser ut att ha haft kopplingar till Filipstad, anser jag det inte alls osannolikt att han själv hade anknytning dit, och att Catharina Eriksdotter följaktligen skulle ha kunnat vara hans syster eller möjligen brorsdotter. Gartmans skulle alltså då ha kunnat vara borgare i Filipstad.
 
Min avsikt är att gå igenom rådhusrättens domböcker, och där förhoppningsvis hitta fler uppgifter.  
 
Vänliga hälsningar
Stefan Lundell